lördagen den 9:e januari 2010

Världen behöver andra lösningar

...inget annat än våra bojor att förlora - men en hel värld att vinna...

DN skriver idag om 2010-talets största utmaningar. Över en miljard svälter och klimatkrisen bara förvärras. Kapitalismen är utan tvekan ett samhällssystem som överlevt sig självt. Den förmår inte svara upp mot de utmaningar som mänskligheten står inför, den utgör i sig självt både orsaken till problemen och det största hindret för framsteg.

När jag var i tonåren för fyrtiofem år sen fick man höra att en miljard människor svalt. Nu är det lika många, ja flera hundra miljoner fler har drabbats av hungersnöd de senaste åren genom kapitalismens krisande.

Klimatförändringarna har varit kända länge. Vid FN:s stora miljökonferensen i Rio de Janerio 1992 utpekades detta som en av de stora uppgifterna för mänskligheten. Men vad har hänt sen dess? Utsläppen av klimatgaser har ökat katastrofalt och världens ledare har inte förmått göra något åt saken. Det är kortsiktig profit för fåtalet som gäller, business as usual. Allt medan danska polisen jagar demonstranter.

Hur mycket produktion som helst skulle behövas för omställning till kollektivtrafik, förnyelsebar energi och koldioxidfria fordon. Men den svenska regeringen låter Saab gå i graven av principiella skäl, staten ska inte äga bilindustri har Maud Olofsson upprepat till leda, trots att staten är den enda som kan garantera en omställning. Det finns inga kapitalister som klarar av den saken.

Krigen är kapitalismens ständige följeslagare. De rika kapitalistländerna vill behärska världen, dess naturtillgångar och framför allt oljan, det svarta blod som rinner i dess ådror. Därför fortsätter ockupationen av Irak, därför trappas kriget upp i Afghanistan. Nu med en svensk som FN:s sändebud och med USA:s fulla stöd. Obama både låter som och gör som Bush. Därför kränker också USA Venezuelas luftrum, ett land som verkligen gjort och gör något för sina fattiga.

Hela länder hotas idag av kapitalismens framfart. Jag tycker det är självklart att Island ska inte betala.

Framtiden skulle kunna vara ljus för mänskligheten, men då krävs att vi förpassar kapitalismen till det historiska muséet. Ett uppvaknande för en sådan utveckling är också på gång. De väldiga vänsterframgångarna i Latinamerika är ett tecken i tiden. Likaså framväxten av nya breda anti-kapitalistiska partier i Europa. Läs förresten inlägget om franska NPA.






35 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skrev ett långt inlägg men ångrade mig och raderade allt, det är trots allt hopplöst att argumentera någon som lägger vidskeplighet och okunskap till grund för sin världssyn, låt vara att allting förhåller sig precis tvärtom, och låt vara att det är att stampa i ansiktet på så många fattiga människor att förneka socialismens fasor och, samtidigt, förbise den enorma frihet och lycka de fria samhällena erbjuder. Bloggaren i fråga är så duktigt naiv att han eller hon inte ens förstår vad det är, rent tekniskt och ekonomiskt, som har möjliggjort den här bloggens existens. Nåja, med ett lite mer kritiskt och lite mindre populistiskt förhållningssätt kanske det finns hopp.

Anonym sa...

Viva Chavez!

Cheng sa...

"När jag var i tonåren för fyrtiofem år sen fick man höra att en miljard människor svalt. Nu är det lika många, ja flera hundra miljoner fler har drabbats av hungersnöd de senaste åren genom kapitalismens krisande."

Världsbefolkning 1970: 3,35 miljarder
Världsbefolkning 2010: 7 miljarder (ca)

Antalet svältande 1970: 950 miljoner
Antalet svältande 2010: 1 miljard miljoner (uppskattning av FAO baserat på worst-case-scenario)

Källa FN-FAO.


Alltså: Sluta hallucinera. Andelen svältande människor är lägre än någonsin förr. Och det inte tack vare ni som tror att gnäll baserat på felaktiga påståenden skulle vara lösningen.

Erik sa...

Att Island inte ska betala finns inte ens på den politiska agendan i landet. Räntevillkor och löptider är vad man huvudsakligen tvistar om, oavsett vad media vill framhäva.

Angående ekosocialismen.. är det inte lite sent? Om vi antar att vi nått den nivå i malthusiansk teori där resurserna inte längre räcker till för rådande befolkning, och att man ser någorlunda "realistiskt" på det hela så kommer inte västliga länder vilja sänka sin välfärd och tillväxt för att hjälpa de svaga länderna. Motsägelsefullt? Ja, det finns ju tillräckligt med resurser, men inte om vi vill leva som vi gör nu.

liten sa...

Men du, för 45 år sedan (1965) så bodde det ca 3,3 miljarder människor på jorden. (http://geography.about.com/od/obtainpopulationdata/a/worldpopulation.htm).

1 miljard/3,3 miljarder=0,3=30%.

Nu bor det 6,8 miljarder människor på jorden.

1/6,8=0,147=15%.

Även om det är "flera hundra miljoner fler" som svälter idag som du skriver, (låt oss säga 500 miljoner fler(!)) så innebär ju det att 1,5/6,8=0,22=22% svälter.

Detta skulle alltså innebära att 1965 så svalt 30% av jordens befolkning och idag är det 22%.

Innebär inte det att det enda man kan säga om svälten är att den relativt sett har minskat?

rodalund sa...

Vilka fantastiska försvarstal för kapitalismen!

Bara 22% av jordens befolkning svälter!

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym om "socialismens fasor":
Dina fördomar grundar sig på erfarenheter från stalinistiska diktaturer i outvecklade länder.
Min socialism är ett fritt och demokratiskt samhälle i global skala. Som naturligtvis vida överglänser kapitalismen, även när det gäller inovationer och tekniska framsteg.

Ronny Åkerberg sa...

...till Cheng och liten:
Det är inte mycket till tröst för de svältande att veta att deras ANDEL av världsbefolkningen har minskat.
Vad ska vi säga till dem? Visserligen svälter ni och visserligen har ni blivit flera hundra miljoner fler - men tänk på att PROCENTUELLT har ni blivit färre!
Det är ett katastrofalt misslyckande för det kapitalistiska systemet att de svältandes antal idag är större än det var för fyrtiofem år sen.

Ronny Åkerberg sa...

...till Erik:
Du har rätt i att resurserna finns och att vi inte kan leva som vi gör nu. De rika kapitalistländerna vill heller inte hitta rättvisa lösningar för jordens befolkning. Men det är en chimär att kapitalismens "välfärd" och "tillväxt" kan rädda ett gott liv åt människorna ens i de rika länderna.
För att kunna skapa ett gott liv åt alla på jorden så måste vi avskaffa kapitalismen.

Niklas sa...

Ja spendera en del av alla de där pengarna vi nu spenderar på militära "lösningar" på att lösa världens fattigdomsproblem samtidigt som vi drastiskt minskar basen för extremism och terrorism.

Själv tycker jag en global medborgarlön på en grundläggande nivå skulle vara en väldigt bra idé för att fattigt folk ska få chansen att utbilda sig, få tillgång till mediciner etc.

(för övrigt tror jag medborgarlön kommer bli en nödvändighet även i rika länder när allt fler jobb för lågutbildade försvinner pga automatisering)

Anonym sa...

Lösningen är att minska jordens överbefolkning genom att lära även de i de fattiga länderna att det inte blir bättre genom att det är fler som skall dela på maten.
Medborgarlön har vi redan; halva norrland går på bidrag och nästan lika många i Malmö.

Anders sa...

Svälten beror inte på att västvärlden lever med en fri marknadsekonomi utan på avsaknaden av marknadsekonomi och frihet i de fattigaste länderna. Där har länge socialistiska diktaturer fått styra, mark har beslagtagits (Zimbabwe, Venezuela osv) med katastrofala följder för ekonomierna. De får ingen möjlighet att bygga upp en egen ekonomi pga styrelseskicket.

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym om "överbefolkning":
Egentligen handlar svälten inte om att det finns för många människor utan att tillgångarna är orättvist fördelade.
Precis som fallet var i vår egen del av världen kommer människor att skaffa färre barn när deras tillvaro blir tryggare.

Ronny Åkerberg sa...

...till Anders:
Du kan ha rätt i något enskilt fall, till exempel hur vissa åtgärder i Zimbabwe har förvärrat situationen, men i det stora hela har du grymt fel.
Det är just den "fria marknadsekonomin" med dess diskriminering och utpressning mot de fattiga länderna som försatt dem i ett svårt läge.
De rika ländernas ekonomiska, politiska och militära överläge gör att de kan sälja dyrt och betala dåligt. Dumpa jordbruksöverskott i Afrika och slå sönder det inhemska jordbruket, driva människor in till kåkstäder osv.
Tvinga sin vilja på fattiga länder med diktat från Världsbanken, öppna upp deras marknader på ojämlika villkor, nedmontera sociala reformer och öka klyftorna.
Fogar de sig inte finns ytterst det öppna våldet och ockupationen.

Cheng sa...

Ronny:

Lägg fram ett bevis på att planhushållning ger mindre svältande människor i absoluta tal då? Att inte se till andelen svältande, som du försöker propagera för, är det dummaste som går att göra när man ska utvärdera trender på så här stor skala. Det vet alla med minsta sifferkunskap om.

Jag har inte sagt att det är godtagbart att en miljard människor svälter, men däremot påpekat att jordens befolkning har kunnat växa till 7 miljarder och se andelen undernärda sjunka till mindre än de 50% som var faktum år 1900, just tack vare fria marknader och mindre statlig kontroll.

jag har själv mina rötter i ett land där världshistoriens förmodligen värsta massvält inträffade just pga socialistisk, planekonomisk inkompetens. Allt medan dina likar här i väst applåderade den falska propaganda som spottades ut. Med tanke på vad du skrivit på bloggen misstänker jag att du till och med är tillräckligt gammal för att ha varit del av det slöddret.

Du förstår nog om jag hyser ett sunt mått av skepsis mot socialister och dylikt avskum, oavsett hur mycket de försöker framställa sig i ny och fräsch dager.

Förresten är allt det du skriver om "dumpning av jordbruksöverskott" (subventionerat av vilka då, hörru?), "diktat från världsbanken", o.dyl inget annat än planekonomi i annan tappning.

Agnes sa...

Vad bablar du om? Kolla på statsskicken i de fattiga länderna. Hur många länder i afrika tex går man till valunorna vart fjärde år?
Föreningsfrihet? Yttrandefrihet? Utbildning? Sen har vi dem fina religösa sederna, ett exempel är könsstympning av unga flickor, som är väldigt utbrett. Det om nått måste också vara kapitalismens fel!

Precis.

Men du skyller på kapitalismen förstås, det är kapitalismens fel, precis allt!

Men varför är då inte vi fattiga i sverige? Är det kapitalismens? feldetockså? Får vem som helst kandidera till riksdagen i Sverige? Ja, är du över 18 så.
Yttrandefrihet, Ja. Föreningsfrihet, Ja. Utbildning, Ja.

Stoppa tillbaka Maos lilla röda i bokhyllan och sov på saken.

Eddie Willers sa...

På inget sätt är detta kritik riktad mot kapitalismen, snarare västs politiker som snedvrider marknaden till favör för sin befolkning genom tex. tullar och subventioner. Detta är förstås inte alls vad liberalism och kapitalism står för utan sån sorts korporatism förespråkas av socialister(via fack och politiker)
och konservativa(via näringsliv och politiker). Lösningen är att förminska staten och politikers makt eftersom de endast skadar den rättvisa kapitalismen.
Sen är det även som några redan skrivit, avsaknaden av kapitalism som gör att vissa fortfarande svälter och är fattiga.

Ronny Åkerberg sa...

...till Cheng:
För det första: Ska du delta i en diskussion här måste du hyfsa språket. Jag vill inte bli kallad slödder och avskum. Nästa gång kommer ett sådant inlägg att avvisas.
Naturligtvis är någon form av global planhushållning enda möjligheten att utrota svälten eftersom det är det enda system som kan sätta människors behov i främsta rummet. Kapitalismen vägleds av kapitalackumulation och maximalprofit åt fåtalet.
Ditt sätt att argumentera slår tillbaka på ditt eget resonemang. Är det något land som lyckats föda en växande befolkning så är det väl just Kina, eller hur? Sen revolutionen 1949 har befolkningen ökat med minst 500 miljoner.
(Svältkatastrofen under "det stora språnget" tänker jag inte diskutera med dig här. Dels saknas tillförlitligt underlag för de påståenden som ofta förs fram och dels tror jag att problemen berodde på en kombination av dåligt väder/dåliga skördar och BRIST på planhushållning).
Men även om vi tar de värsta påståendena på allvar och godtar att 30 miljoner dog av svält så överträffas detta vida av dagens moderna globala kapitalism. Varje år dör fler än tio miljoner barn under fem år av svält och sjukdomar som lätt kunde botas. Var tredje år en fullbordad "stora språnget"-svält! Och då räknar vi enbart barn under fem år.

Ronny Åkerberg sa...

...till Agnes:
Jag behöver inte Maos lilla röda för att förstå att världssvälten är kapitalismens fel.
Vad du inte förstår är att kapitalismens centrum och periferi är delar av precis samma system och att de välmående moderländerna (nåja, åtminstone över- och medelklass, svältande finns det även i t ex USA) inte skulle existera utan utsugningen av de fattiga länderna.
Du har rätt i att Afrika inte har mycket av utvecklad och självständig kapitalism - men det är ju just på grund av den "arbetsfördelning" som den globala kapitalismen sätter upp villkoren för.
Länderna i tredje världen har helt enkelt hindrats från att formera en egen utvecklad kapitalism - först genom kolonialismen och sen genom nykolonialismen.
De kapitalistiska länderna har velat ha de före detta kolonierna som underordnade råvaruleverantörer och exportmarknader. Därför har det också funnits ett förbund mellan de rika kapitalistländerna och den inhemska korrumperade överklassen i fattiga länder.
Kapitalismen har hållit många diktatoriska regimer, t ex Mobutos i Kongo, under armarna - för att hålla nere folket och plundra landet på dess tillgångar.
Så går det till - kapitalismen är ETT system, även om den har olika ansikten i olika världsdelar.

Ronny Åkerberg sa...

...till Eddie Willers:
Dröm vidare om din rena, fina kapitalistiska marknad som helt av egen kraft ordnar allt till det bästa för människorna.
Det där är bara ett teoretiskt missfoster. I verkligheten leder kapitalismen, som bärs upp av priviligierad internationell borgarklass, till utsugning, svält, förtryck och krig.

Cheng sa...

"Naturligtvis är någon form av global planhushållning enda möjligheten att utrota svälten "

Och jag håller inte med. Skillnaden är att jag kan peka på empiri, det kan inte du. Planhushållning har aldrig fungerat, och kommer aldrig att fungera. Det fungerade inte med merkantilism, det fungerade inte med stalinism, det fungerade inte med anarki och det kommer inte heller att fungera på ditt sätt.


"Är det något land som lyckats föda en växande befolkning så är det väl just Kina, eller hur? Sen revolutionen 1949 har befolkningen ökat med minst 500 miljoner."

Är du helt bakom flötet? Kina har lyckats föda sin befolkning TROTS socialism, inte TACK VARE socialism. Det finns en anledning till att det just är de som är sysselsatta i de mest reglerade näringsområdena i Kina (jordbruk) som är fattigast. När var sist det skedde svältupplopp bland de av kapitalisttrollen sååå utnyttjade sweatshoparbetarna i kuststäderna? Samtidigt sker tusentals hungerkravaller varje år på landsbygden i Kina.


"(Svältkatastrofen under "det stora språnget" tänker jag inte diskutera med dig här. Dels saknas tillförlitligt underlag för de påståenden som ofta förs fram och dels tror jag att problemen berodde på en kombination av dåligt väder/dåliga skördar och BRIST på planhushållning)."

Underlag? Ta och titta på en befolkningspyramid för Kina och försök deducera varför det finns en inbuktning kring årskullar födda 1960-1965. Med tanke på att alla ni socialister verkar gå runt och bära på Myrdal-genen för förnekelse känner jag inte heller att det är lönt att diskutera detta med dig. Det räcker med att konstatera att jag i släkten har mycket ångerfulla individer som var med och både orsakade samt observerade katastrofen på nära håll (ett par av dem är till och med bekanta med mutresorna som folk från din svenska bokstavsvänster åkte till Kina genom, för att insupa inspiration inför byggandet av er egen utopi-socialism...). Allt på grund av illröda hallucinationer om planhushållningens förträfflighet.


"Men även om vi tar de värsta påståendena på allvar och godtar att 30 miljoner dog av svält så överträffas detta vida av dagens moderna globala kapitalism."

jaså? Nämn en enda DEMOKRATISK kapitalistisk stat där massvält ägt rum i modern tid. Och nämn en enda svält som beror på fria marknader, och inte statlig intervention (t.ex svält till följd av felaktigt placerat bistånd, krig eller EU-subventioner för jordbruk).

"Varje år dör fler än tio miljoner barn under fem år av svält och sjukdomar som lätt kunde botas."

"Lätt kunde botas"? Om det vore så jävla lätt skulle det ha skett för länge sedan. Om kapitalismen så medvetet skulle ha strävat efter att defekera på U-länder skulle sjukdomar som smittkoppor och lepra fortfarande vara vitt spridda i de områdena. Inse faktum; De som svälter i världens sämst skötta länder svälter för att deras länder sköts dåligt, av deras egna ledare. Och jag behöver nog inte nämna att en övervägande majoritet av dessa har hänfört sig till just detaljstyrning av folks pengar, liv och tankar. Västvärlden har inget utöver ett meta-historiskt ansvar för detta. Och det historiska ansvaret är inte nedärvt, om du nu trodde det.

Det som gör mig bättre till mods är att världen alltjämt gör framsteg, andelen fattiga kommer att fortsätta minska, produktiviteten kommer att fortsätta öka, och en lösning på klimatproblemet kommer att infinna sig. Och detta för att MÄNNISKOR, AV EGEN FRI VILJA, gör det som är bäst för mänskligheten. Inte för att äckliga röd-teknokrater bestämmer vad de ska göra, och inte för att de blivit tvingade av andra. Socialismen är ett ruttnande kadaver, och det är bara en tidsfråga innan det reduceras till ett kusligt fossil som påminner och varnar folk om kollektivismens idiotiska tidevarv.

Anonym sa...

Fakta visar ju att kapitalismen är ett klart bättre alternativ än det du förespråkar,dock inte perfekt.

Agnes sa...

ronny, om länderna i afika hindras utväckling från rika länder, så är det inte kapitalism, eftersom dom fattiga berövas friheten. Jag har även instett att detta inte går att diskutera med dig, precis likt andra kommunister.

Anonym sa...

Är inte Kina ett bra exempel på en kapitalistisk ekonomi?
Det var definitivt inte Maos lilla röda som minskade fattigdomen i Kina.

Anonym sa...

"När jag var i tonåren för fyrtiofem år sen fick man höra att en miljard människor svalt. Nu är det lika många, ja flera hundra miljoner fler har drabbats av hungersnöd de senaste åren genom kapitalismens krisande."

Men visst är det underbart!?? 45 år sedan dvs på 1965 var vi under 4MRD människor, år 2000 var vi 6MRD, nu är vi ~7MRD. Och samtidigt har inte antalet hungriga inte gått upp!!
Det är ett grymt bra resultat!

Problemet är populationstillväxten i Afrika och särskilt bland muslimerna. Hade vi inte haft den här enorma tillväxten hade vi kanske rotats fattigdomen och hungersnöden för länge sedan.

advic sa...

Är verkligen bara svält i Afrika? jag har svårt att tro det

Mänskligheten har blivit för stor samtidigt som 143 000 människor har kommit ur fattigdom varje dag under de senaste 10 åren! (520 195 000 totalt på nollnoll talet) enligt FN.
Fattigdomen är inte utmaningen, utmaningen är populationstillväxten och minskningen av det. Kanske en global en-till två barns regel?

Några musik videos från det nutida Afrika
http://www.youtube.com/watch?v=MZ5icadwnGg
http://www.youtube.com/watch?v=sNPazL8bAvc
http://www.youtube.com/profile?user=idamawatu#g/u

Motsvarar de här bilderna det som TV-Nyheter och tidningar varje dag levererar till oss?
En sak i.a.f. är faktum, populationstillväxten är starkast just i Afrika och muslimska länderna och det levereras ett starkt ensidigt bild i våra medier i Norden. Vet ej varför det är så.

Ronny Åkerberg sa...

...till Cheng:
Jag har varnat dig en gång - hyfsa debattstilen! Det är inte särskilt trevligt att debattera med någon som frågar om man är bakom flötet.
"Varje år dör fler än tio miljoner barn under fem år av svält och sjukdomar som lätt kunde botas", skrev jag och du ifrågasatte detta. Uppgifterna kommer från FN. Det handlar om saker som rätt lätt kan förebyggas, men fattiga länder saknar möjlighet därför att de är föremål för en oerhörd utsugning och överföring av resurser och värden till de rika länderna. Detta är ett fundamentalt förhållande i världen idag, det förklarar fattigdomen och därmed också svälten.
Du vill frita kapitalismen från ansvar och förlägga alla orsaker till "planhushållning" - vilket du benämner allt, även om det så handlar om det kapitalistiska EU.
I det numera kapitalistiska Kina sker det upplopp och strejker, inte bara på landsbygden utan i ökande utsträckning i städerna där råkapitalistiska företagare fått fria händer att utnyttja arbetskraften (det är väl den typen av kapitalism du gillar?).
Du vill diskutera en händelse som ligger femtio år bak i tiden. Men kinesisk befolkningspyramid bevisar varken påståenden om trettio miljoner svältdöda eller att orsaken var "planhushållning". Jag är ingen anhängare av stalinistiska-maoistiska system, men någon slags intellektuell hederlighet får man försöka ha när man granskar historiska skeenden. Det är en smutsig debatt-teknik du använder när du beskyller mig för att bära på en "Myrdal-gen för förnekelse" när jag vägrar att okritiskt köpa högerpropaganda.
"Stora språnget" var hur som helst en enskild katastrof - den av kapitalismen framkallade hungern fortskrider dock, årtionde efter årtionde.

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym om befolkningstillväxt:
De hungrandes antal HAR ökat, med flera hundra miljoner de senaste åren. Det är rent ut sagt för jävligt.
Och hur lever flera av de miljarder som tillkommit de senaste fyrtiofem åren? Tror du att de lever på en godtagbar nivå bara för att de inte lever i direkt svält?
Det är inte populationstillväxten som är orsaken till hungern. Det är orättvisorna och det ojämlika fördelningen.
Många av de fattiga länderna går idag igenom exakt det som vi gjorde för hundra år sen. Sverige och andra europeiska länder skickade sitt "befolkningsöverskott" till Amerika. Vart ska afrikaner och asiater skicka sina hungrande?

Fingal sa...

En bra början för att lösa svält och fattigdom är att införa demokrati. Oavsett om det går åt höger eller vänster, så kommer det att bli bättre i dessa länder.

Det, är historiskt bevisat.

Elias sa...

"Vart ska afrikaner och asiater skicka sina hungrande?"

Låt dem komma hit och arbeta om de vill. Fri invandring är en självklarhet för en liberal. Vi är inte trångbodda här.
Men ni socialister vill ju stänga dem ute och svälta i sina hemländer för att de annars konkurrerar med låga lönser.

Ronny Åkerberg sa...

...till Elias:
Du har nog fått en del om bakfoten. Ja, det finns "socialister", dvs högersocialdemokrater som tillsammans med dina liberaler bygger murar kring EU för att förhindra de där utanför att ta sig in.
Jag har inget emot att de får komma hit och jobba. Dock till människovärdiga löner, de ska inte utnyttjas för att pressa ner lönenivåerna till gagn för kapitalägarna.

advic sa...

Till Ronny Åkerberg
"De hungrandes antal HAR ökat, med flera hundra miljoner de senaste åren. Det är rent ut sagt för jävligt."

Naturligtvis ökar antalet hungriga ju mer folk det blir. Det var just det som jag försökte förklara tidigare. Befolkningstillväxten ökar också antalet hungriga. Vi behöver inte 7 MRD människor är jag helt säkert. Tänk om vi skulle kunna gå tillbaka ner 2-3MRD efter alla de 100 års satsningar till jordbruksteknologin, leveranskedjornas optimering etc.

Det riktiga "må bra perioden" börjar då antalet människor börjar minska.

Tror jag

advic sa...

"Många av de fattiga länderna går idag igenom exakt det som vi gjorde för hundra år sen. Sverige och andra europeiska länder skickade sitt "befolkningsöverskott" till Amerika. Vart ska afrikaner och asiater skicka sina hungrande? "


Det här är otroligt egentligen... har du inte läst i tidningar, i TV:n eller i nätet information om utvecklingen Sveriges befolkningsväxt? Det har invandrat 2 miljoner människor till Sverige under de senaste 30 åren
medan det "befolkningsöverskott" som du menar som åkte till Amerika var 1 miljoner svenskar.

Anonym sa...

Hello Elias

""Vart ska afrikaner och asiater skicka sina hungrande?"

Elias :
Låt dem komma hit och arbeta om de vill. "

Ska de bo hos Dig eller?... eller ska den redan skuldsatta staten låna ännu mer från utlandet och bygga bostader för de? känns rätt smaklöst samtidigt då vi har en mycket hög ungdomsarbetslöshet i Sverige, och hög arbetslöshet i överhuvudtaget..

Du måste tänka den här en gång till..

Amer Al-bayya sa...

Israels bosättningar med vapen i handen i palestina,USA och FN.
Bosättningarna har uppförts med politiskt, militärt och finansiellt stöd av den israeliska regeringen. Marken är beslagtagen från palestinier genom militära order. Efter sexdagarskriget 1967 ockuperade Israel Sinaiöknen, Gazaremsan, östra Jerusalem, Västbanken, och Golanbergen. Sinaiöknen återlämnades till Egypten åren 1974-1982. Golanbergen har annekterats av Israel. Bosättningarna på *Palestinska Gazaremsan utrymdes år 2005 (7595 bosättare i 23 bosättningar).
Antal bosättare och bosättningar
I östra Jerusalem finns (2008) 193 700 bosättare.
På palestinska Västbanken finns (2008) 285800 bosättare (220 bosättningar).
I syriska Golanbergen fanns år 2004 ca 1800 bosättare (34 bosättningar).
Problem för palestinierna
De judiska bosättningarna är till stor del sammanbundna med Israel eller varandra genom vägar (”by pass roads”), som palestinierna inte får använda eller passera. Ett av de problem som bosättningarna skapar är att dessa vägar skär av Västbanken i separata delar och därmed försvårar palestiniernas transporter av människor och varor.
Israelisk bosättningspolitik, inkluderat bosättningar i Jerusalem, bryter mot ett antal internationella överenskommelser: Haagkonventionen från 1907, fjärde Genevèkonventionen från 1949, vilken Israel har signerat, och ett flera FN-resolutioner
Haagkonventionen 1907 - Artiklar rörande privat egendom
Artikel 46: Privat egendom kan inte bli konfiskerad.
Artikel 55: Den ockuperande staten ska endast betraktas som administratörer av fast egendom i de ockuperade territoriet.
Artikel 56: Kommuners egendom, även statlig egendom, ska betraktas som privat egendom.
Fjärde Genèvekonventionen 1949
Artikel 49: Den ockuperande makten ska inte deportera eller förflytta delar av sin egna civilbefolkning in i det territorium de ockuperar.
Artikel 53: Det är förbjudet att förstöra offentlig eller privat egendom på ockuperad mark.
Resolutioner från FN
Resolution 252 (21 maj 1968) Uppmanar Israel att upphäva alla åtgärder som ändrar Jerusalems status.
Resolution 446 (22 mars 1979) Fastställer att Israels policy att etablera bosättningar på arabiskt territorium ockuperade sedan 1967 är olagligt.
Resolution 465 (1 mars 1980) Uppmanar Israel att utrymma de existerande bosättningarna och upphöra att etablera, planera och uppföra nya bosättningar.
Resolution 471 (5 juni 1980) Uppmanar återigen alla stater att icke förse Israel med sådan assistans som kan användas i samband med bosättningarna på ockuperad mark.
Resolution 476 (30 juni 1980) Återupprepar att med våld ta territorium är otillåtligt; att ändra de fysiska, geografiska, demografiska och historiska egenskaperna på ockuperad mark, vilket Israel gör, är otillåtligt och utgör ett flagrant brott mot fjärde Genèvekonventionen.
Resolution 478 (20 augusti 1980) Förkunnar Israels tillägg till dess Basic Law angående annektering av östra Jerusalem som ogiltig och uppmanar Israel att respektera fjärde Genevèkonventionen. Resolutioner från FN:s generalförsamling
Resolution 54/78 (22 februari 2000) Återbekräftar att fjärde Genèvekonventionen är applicerbar i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan. Man överväger den skadliga effekt som Israels bosättningspolitik, -beslut och -aktiviteter har på fredsprocessen i Mellanöstern. Man återbekräftar att de israeliska bosättningarna i de palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan, är illegala och ett hinder för fred och ekonomisk och social utveckling. (Antagen med 149 röster mot 3, med 3 nedlagda).