tisdag 14 juni 2011

Industristaden: Ljungmans

Industristaden Malmö: Ljungmans verkstäder

Här vid Limhamnsvägen i industriområdet som tillhör Limhamns hamnområde låg tidigare Ljungmans verkstäder som tillverkade bensinpumpar. Som mest hade företaget 550 anställda 1989.
Företaget startade 1924 i ett träskjul på Citadellskajen och har nu slutat som dotterbolag till amerikanska Dresser Wayne.
År 1938 byggdes fabriken på Limhamnsvägen. En byggnad i funkisstil som tillhör de främsta industribyggnaderna i denna skola inom arkitekturen. År 2010 lämnade Dresser Wayne Limhamnsvägen och har nu sin verksamhet på Hanögatan i Östra hamnen. Företaget har idag 330 anställda.

På 20-talet fick smeden Jacob Ljungman en förfrågan från Texaco om att tillverka en apparat för att distribuera bensin. Tillsammans med en kompanjon beslöt sig Ljungman för att satsa på detta. Inledningsvis handlade det om produktion av fem liters bensintankar för T-forden, men teknikutvecklingen fortsatte. I slutet av 20-talet stod en första typ av bensinpump klar. Senare kom en eldriven variant. Ljungmans produkter spreds över världen. På 60-talet kom "snabbtankstationerna". Självbetjäning handlade det om, pumparnas ränkeverk sattes i direkt förbindelse med kassan. 1967 presenterader Ljungmans ett automatsystem som förutom sedlar och mynt också tog kreditkort.

År 1936 togs företaget över av svärsonen Erik Eklund. Under hans ledning växte företaget till ett av Malmös ledande verkstadsföretag. 1970 sålde Eklund företaget till Wayne Europe som tillhör den amerikanska koncernen Dresser Industries Inc.

Intressant Bloggar om industri, malmö, metall, teknik, historia, kultur, stadsmiljö, arkitektur, arbetarrörelse, arbetarklass, ekonomi, samhälle, politik,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ronny!
Eftersom jag följt din blogg i snart två år är det skräp att jag inte tidigare skrivit till dig.
Jag bor utomlands och uppskattar att läsa dina kommentarer om Sverige (och även övriga världen) Även om jag inte alltid instämmer i dina synpunkter är du alltid intressant och konsekvent i dina resonemang och med en grundfilosofi jag delar.
MEN: russinet i kakan är dina fotografiska Malmöpromenader! Jag växte upp i Malmö och jag formligen JUBLAR inom mig var gång du lagt ut nya bilder och text.
Förutom den enorma nostalgitrippen är det också ofta nya och fräscha vinklingar: arkitektur, ekonomi, f.d. industrier osv.
Finns det inget förlag intresserat av att samla dina "Promenader" i bokformat?
Det gjorde mig riktigt orolig när du för några veckor sen meddelade att du slutade med bloggen. Fast med tanke på den tid och energi du måste lägga på bloggen kunde jag förstå beslutet.
Tack och lov bidde det inte så!
Ronny: ett sent med hjärtligt TACK för allt arbete du (och dina gästbloggare) lägger ner på Röda Malmö!!
Edward i Orlando, FL.

Ronny Åkerberg sa...

...till Edward:
Tack för uppskattningen, Edward. Det värmde ända ner i hjärterötterna.
Jag kan också utlova en fortsättning på Malmövandringarna. Själv tycker jag dessa är något av det allra roligaste med bloggeriet. Ska fundera på ditt förslag att samla i bokform.