lördag 25 februari 2012

Bilar, döden och Cadillac

...hjälper inte alltid att själv vara skötsam

I don´t want no cadillac...

Mycket om bilar just nu. En 30-årig svensk misstänks för vållande till annans död efter att ha kört ner sin sportbil med tre passagerare i en kanal vid flygplatsen Tracy Municipal i Kalifornien. Mannen sitter nu frihetsberövad. En svensk man i 20-årsåldern tros ha omkommit.

Jag läser också att mindre än fyra av tio dödsolyckor drabbar skötsamma förare. Så kan det vara. Vansinneskörarna råkar illa ut, men de utsätter också andra för stora risker. Det visar ju inte minst det som hände i Tracy Municipal.

Läser också historien om poliserna som blev påkörda två gånger och kände sig så trängda att de sköt. Rent allmänt är det så att fler dör i trafiken, antalet döda ökar igen. Ändå har säkerhetskraven försämrats. Regeringen gör vägarna osäkra.

Själv kör jag väldigt lite nu för tiden. Sålde min bil för många år sen eftersom jag tyckte att jag klarade mig utan. Mina ökande insikter i klimatproblematiken spelade också roll för beslutet. Nu klarar jag mig bra med cykel (som när jag besökte Käppastan här om dagen) och kollektivtrafik. Ibland lånar eller hyr jag en bil.

Men lyssna på Cadillac - det tycker jag låter bra.


Bloggat: Svensson,

Inga kommentarer: