måndag 20 februari 2012

Bra med kaninkött

...kan ingå i det lokala kretsloppet

Kaninkött på matbordet. Svenskarna borde satsa på kaninuppfödning och äta kaninkött i stället, föreslår Carl-Gustaf Thulin på Sveriges lantbruksuniversitet sedan det blivit känt hur mycket kött vi stoppar i oss.

Det tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé. Själv har jag trevliga minnen från min barndom då min mormor och morfar höll sig med kaniner för självhushåll. Jag tyckte det var roligt både att mata kaninerna och att sen äta upp dem.

Kaniner kan ingå i ett lokalt kretslopp, lever på ogräs och levererar ett bra kött. Vilket jag tvivlar på är fallet med odlat kött. Första laboratorieburgaren snart här. Det riskerar bara bli en affär för multinationella bolag som "matar" köttet med sockerlösning från miljövidrigt odlad majs och soja.

Blir förmodligen ett näringsfattigt kött. Vi kan se redan idag hur kor, som inte får beta utomhus, får ett kött med minskande halter omega3-fetter. Den föda de bestås med är odlad i monokulturer som utarmar jordarna och som sprider konstgödsel och gifter till omgivningen.

Då är det bra mycket bättre att äta kött från naturbetande kor. Och kan, som sagt, kompletteras med bland annat kaninuppfödning. Ingetdera konkurrerar med den odlade marken.


Skånskan: Dagismat blir film


Inga kommentarer: