tisdag 21 februari 2012

Frosseriets tid är inne

...egentligen är det fastan som börjar

I går var det blåmåndagen. Idag är det fettisdagen. I morgon är det askonsdagen. Då inleds den egentliga fastan i kristen tradition. Men på fettisdagen fick man fortfarande äta god mat. Det gällde inte minst semlor, som vi skåningar kallar för fastlagsbullar.

Skånskan skriver dock att det nu blir semlor fram till påska. SvD.se testar vilken semla som är godast i Stockholm. DN.se skriver att idag frossas det i semlor. De ger också goda råd om hur man gör en klassisk semla. Samt skriver om semlans historia.

Bråda dagar på konditoriet, skriver GP.se. Under veckan räknar man med att det säljs runt sju miljoner semlor i landet. En räddning för många mindre konditorier. Helsingborgs bästa semlor kan du hitta här.

Själv är jag ingen storkonsument av fastlagsbullar. Bäst gillar jag grädden. Skulle kunna tänka mig någon egen variant med lite deg, gjord på nötter, och så mycket grädde på det. Om jag kommer på nåt bra recept så hör jag av mig.






Inga kommentarer: