tisdag 13 mars 2012

Höj bensinpriset ordentligt

...eller rättare sagt: Ställ om så vi inte behöver massbilismen

Bensinpris snart 16 kronor litern - rör det mig? Bilkörningen påverkas ganska lite av bensinprisets rörelser, sägs det. För min del stämmer det definitivt. Jag kör nämligen lika lite (eller inte alls) vare sig bensinen är dyr eller billig.

Det är många år sen jag sålde bilen. Så egentligen skiter jag i bensinprishöjningarna. Tycker faktiskt att priset borde höjas betydligt mer (med en skatt som går till kollektivtrafiken) så att det verkligen slår igenom på körningen. Vi behöver minska massbilismen och ställa om transportsystemet om vi ska klara framtiden.

Själv anser jag mig inte behöva någon bil. I varje fall ytterst sällan. Jag går eller cyklar eller använder kollektivtrafik när jag ska någonstans. Ser inga som helst problem med det. Tycker att jag mår bättre av att röra mig mer i vardagen. Någon gång kan jag hyra en bil.

Eftersom jag själv knappast bidrar till koldioxidutsläpp med bilköring så tycker jag inte om att behöva subventionera andras bilavdrag via skatten. För så är det ju, en del som pendlar (de flesta av dessa bor nära städer där det finns kollektivtrafik) får dra av för sina kostnader och då får vi andra betala mer i skatt för att kompensera det. Galet. Och klimatskadligt. Pengarna borde gå till kollektivtrafiken istället.

Prishöjningarna den senaste tiden sägs bero på ökade spänningar mellan västvärlden och Iran. Liksom på störningar i oljeproduktionen i länder som Sudan, Jemen, Syrien och Nigeria. Det är dock ingenting i jämförelse med de enorma prishöjningar som ligger på lur när oljekällorna med den lätt tillgängliga oljan inom kort sinar och inte kan svara upp mot den växande efterfrågan i världen.

Det kommer att leda till en oerhörd ekonomisk kris som i första hand kommer att drabba de fattiga i världen och arbetare och vanligt folk i västvärlden. Kapitalismen kommer inte att kunna hantera den omställning som krävs.

För kapitalismen finns bara två alternativ: Antingen fullt race mot klimatavgrunden med hjälp av god tillgång på billig olja - eller ekonomisk kris och stagnation till följd av skenande oljepriser. Ytterligare ett gott skäl att säga nej tack till kapitalism.




8 kommentarer:

Christian Nygren sa...

Skaffa 3 barn och ta dom till dagis samtidigt som du skall åka 11mil till jobbet och kom tillbaka med dina åsikter, alla kör inte bil för att man kan utan för att man måste och denna jädrans klimatpåverkan, har du inte kollat fakta, hur tror du jorden klarade sig igenom istider mm utan människan närvarande och bilarna är en liten del och lilla Sverige gör ingen stor påverkan när miljardländerna spyr ut utsläpp mm.

Krigsrykten och tomma oljekällor är bara propagande för att höja priserna.

Ronny Åkerberg sa...

...till Christian Nygren:
Det går inte att diskutera med en person som tror att oljeprishöjningar och klimatpåverkan är konspirationer. Själv utgår jag från forskarvärldens konsensus kring de här frågorna. Vi kan inte chansa med mänsklighetens framtid, vi får inte en andra chans.
Jag har själv haft 4 barn och sett till att få in dem på dagis och skola i närheten så att jag kunnat gå eller cykla med dem. Jobb har jag alltid skaffat på cykelavstånd. Vi måste komma bort från allt pendlande som inte går att sköta enkelt med kollektivtrafik och samhället bör planeras därefter.

SuperAnders sa...

Det går alldeles utmärkt att leva utan bil. Men då ska man också vara medveten om att det är urbanisering som gäller och landsbygden får vi låta dö ut!

Joel sa...

Som pendlare får man först tillbaks pengar på deklarationen när man överstigit borgarnas nya tröskel, nämligen 10.000 kronor. Allt innan dess måste man betala ur egen ficka. Kollektivtrafiken skall gynnas, det håller jag fullt ut om, men, det finns undantag som jag anser att du utelämnat. Jag har arbetat skift i ett antal år, och det finns inget annat vis att ta mig till jobb, än med egen bil. Är för långt bort att cykla och det går inga bussar vid dom tiderna jag har arbetat.
Borgarna införde skatt på trafikförsäkringen, och detta i kombination med höjda drivmedelspriser och höjda trösklar för reseavdrag, så har bilism i det snaraste blivit en klassfråga. Jag har en oansenlig bil från 2002, och halvförsäkrad och skattad, utan att ha kört en kilometer, kostar denna mig närmare 8000 kronor om året. Detta är befängt.
Vad föreslår du att vi skiftarbetare skall göra istället, byta jobb?

Ronny Åkerberg sa...

...till Super-Anders:
Visst är det urbanisering som gäller. Men det behöver inte innebära tre storstadsregioner och sen ingenting.
Det handlar också om vilken politik som bedrivs när det gäller satsningar på investeringar och infrastruktur. "Hela landet ska leva" är rena hånet idag.

Ronny Åkerberg sa...

...till Joel:
Ja, du kanske ska byta jobb. Vore bättre för dig själv att slippa pendla. Eller kanske din arbetsplats borde flytta närmre människorna? Kanske kommunen kunde se till att bussarna går även för skiftarbetare? Företaget (eller företagen om det finns flera) kanske kunde ordna egna kollektiva transporter?
I väntan på det kanske du kan slå dig ihop med arbetskamrater och samköra. Kan bli stora miljövinster bara på det.

Joel sa...

Då jag är lågutbildad, och är truckförare, och har så varit i många år, kan jag dessvärre inte välja och vraka bland jobben. I synnerhet inte i den pågående lågkonjunkturen, och i synnerhet inte i den allt mer "kunskapsbaserade" staden, Malmö. Busstrafiken är väl som alla andra branscher, dom vill profitera, vilket är förståeligt. Och det finns ingen vinst i att låta ett par enstaka pendlare ta upp en hel buss. Samåkning hade varit finfint, men ingen av mina kollegor bor i närheten. Tanken har varit där dock. Det finns helt enkelt fall där bilen är ett måste, faktiskt. Jag hade gärna sluppit eländet själv, men vad göra?

Ronny Åkerberg sa...

...till Joel:
Då får vi nog konstatera att du tillhör en sådan liten gruppering att du är rätt ointressant i den här debatten. Trafik- och miljöpolitik kan inte utformas utifrån enstaka undantag.