onsdag 4 april 2012

Påsken då och nu

...visst var det bra mycket varmare förra året?

Bilden ovan vet jag precis när och var den är tagen. Det var på måndagen, den blå måndagen, i påskveckan förra året. Bilden är från mitt besök på Kirseberg i Malmö den dagen.

Varmt och gott var det. Jag tror det vädret fortsatte över veckan för på fredagen var jag på utflykt till Kåseberga och då var det också hyfsat väder. I och för sig så var påsken först i vecka 16 förra året, men man vet aldrig när det gäller aprilväder. Men i år sägs det att vintern kommer tillbaka till påsk.

Hur som helst så gjorde jag en serie inlägg om påsken och forskade också lite i varför det heter blå måndag, vit tisdag, dymmel-onsdag osv. Här kommer länkar till påsk-inläggen för den som vill botanisera i detta:

Blå måndag - en arbetsfri dag

Vita tisdagen - ägg och tvätt

Dymmel-onsdag - det är nu påskfriden börjar

Skärtorsdagen är en farlig dag - men har inget med verbet skära att göra

Ett påskris i rumpan - på elaka föräldrar, husbönder och diktatorer (om långfredag)



1 kommentar:

Anonym sa...

Vad trevligt att läsa dessa inlägg om påskveckan! Både intressant och roande.
Gunvor T