fredag 29 juni 2012

Utflykten till Bokskogen

...naturen och historiens vingesus
I torsdags gjorde jag cykelturen till bokskogen i Torup. Här är jag på Utflyktsstigen som går på vallen från den sen länge nedlagda järnvägsbanan mellan Malmö och Genarp. Den börjar i Husie och jag har passerat Kvarnby och Södra Sallerup...
...och är snart rakt ute i "spenaten"
...och kan skåda bokskogen vid horisonten.
Det tog mig en halvtimma att komma från södra Malmö till starten i Husie. Efter ytterligare tre kvart är jag framme i Torup
...där Torups slott finns att beskåda
I slottsträdgården finns bland annat Humlegården
Slottet har anor tillbaka till 1300-talet
Det nuvarande slottet byggdes 1537
År 1811, när ett bondeuppror pågick över delar av Skåne, samlades 1500 protesterande drängar, torpare och bönder här vid Torups slott. De var upprörda över de tvångsutskrivningar som förekom till krigsmakten och som drabbade de fattiga i samhället. Det var inte heller populärt att hamna i den dåvarnade armén där folk dog som flugor på grund av de usla sanitära förhållandena.
De församlade skickade representanter till landshövdningen som, istället för att ta emot dem, häktade dem och lät meddela att uppbådet skulle få svar av militären. Eftersom det adliga herrskapet vid Torup hade flytt fältet drog de församlade vidare. Vi ska återkomma till saken längre fram...
...och återvänder istället till dagens blomsterprakt...
...och idyll i Torup
Här har vi Stallarna på andra sidan vägen
Hönshuset/Jaktpaviljongen höll på att renoveras vid mitt besök
Här åt jag min medhavda matsäck. Sill och ägg, lax och tonfisk med diveres tillbehör; spenat, dill, gräslök, inlagda tomater mm. Det ska va gött och leva. Avslutade med en fika på närbelägna Friluftsgården.
Efter det var jag rustad för en tur på en av Torups många slingor, nämligen Dansbanestigen. Redan här vid parkeringsplatsen, där slingan börjar, ser man en del resliga träd, bland annat gamla ekar.
Nu är jag framme vid en historisk anhalt. Här låg nämligen en gång i tiden avstigningsplatsen för utflyktståget från Malmö. Ett stickspår från järnvägen Malmö-Genarp ledde hit och var ett mäkta populärt utflyktsmål för Malmöborna.
En träskylt ger också lite upplysningar. Synd att det är länge sen tågen slutade gå hit.
Inte långt från hållplatsen låg Bokskogens restaurang och dansebanorna
Även här finner vi en skylt med upplysningar
Så här såg den historiska restaurangen ut en gång i tiden
...och här har vi ett vykort med de kända dansebanorna. Av vilka det inte finns ett spår idag.
Jag njuter istället av de lövsalar som det finns gott om i bokskogen
Gör en avstickare ut till Statarmuséet. Hade jag inte nyss fikat så skulle jag gjort det här. Skyltarna frestar med hembakat.
Så här såg statarlängan ut för länge sen
Jag vänder tillbaka in i skogen...
...för att istället ta den lilla vägen mot Hyby. Passar på att slå ett öga på Torups gamla skola...
...och Torups nya skola som idag används som Naturskola.
Här också ett exempel på flera av de äldre hus som finns i Torup och längs Hyby grindväg
När man kommer ut ur skogen öppnar sig backlandskapet. Fram till Hyby var det rena idyllen att färdas. Sen tog jag stora vägen, nr 108, mot Klågerup i rusningstrafik med många långtradare. Inte så roligt, men det var bara en kort bit.
I Klågerup slog jag ett öga på Klågerups slott. Det var hit som de upprörda drängarna och bönderna 1811 begav sig. De visste naturligtvis vilka som hade makten i samhället. Myndigheterna hade dock bestämt sig för att slå ner upproret med hårdhet. Från Malmö anlände general Hampus Mörner med 150 husarer och 2 kanoner.
Idag härskar idyllen här hos dagens adelssläkt. År 1811 utspelades en massaker här när general Mörner lät sina mannar gå lös med kanoner, gevär och sablar.
Slottet från trädgårdssidan
Bondeskaran försökte fly men blev nergjorda i massor på ängarna i närheten. Den officiella dödssiffran uppgavs till ett 30-tal, men många säger att det kan ha rört sig om ett hundratal eftersom kropparna fick ligga över natten och många anhöriga var där och hämtade sina döda eftersom de var rädda att de annars inte skulle komma i vigd jord.
På väg från Klågerup till Bara. Spenat? Nej, men bedor. Bedor så långt ögat kan nå. Sockerbetor.
Vad är nu detta för blått i fältet?
Jo, men visst. Kanske inte helt vanligt längre, men det finns. Blåklint.
En tillbakablick på vägen från Klågerup
Framme i Bara och kan nu blicka bort mot Bokskogen i sydväst. Cirkeln är sluten. Återstår bara...
...att styra in på Uflyktsstigen och ta vägen tillbaka mot Malmö. När jag närmar mig mina hemkvarter ser jag på klockan att det är sex timmar sen jag startade.

Mera att läsa:
Allt om historia: Klågerupskravallerna 1811
Skånska slott och herresäten: Klågerup och Torup


2 kommentarer:

Jette sa...

Fine billeder af ganske smuk natur på en solskinsdag. Hvor er det flot :)

Ronny Åkerberg sa...

Visst är det fint, Jette. Roligt att du uppskattar mina bilder. En sådan cykeltur ger välbefinnande. Om någon sen gillar min dokumentation så blir ännu bättre.
Tack.