onsdag 4 juli 2012

Den människoskapade udden

...Klagshamn - ett värdefullt naturområde
Lämnar stan på väg till Klagshamn - slår ett sista öga på stans sista utposter bakom mig
Cikorian blommar i vägkanten
Cykelvägen går söderut mot Söderslätt, vid Tygelsjö svänger jag höger...
...vilket blir västerut och då hamnar man i Klagshamn.
Passerar Klagshamns gamla skola
Det största av de två vattenfyllda kalkbrotten. Det var här i närheten som Anton Nilsson och grabbarna hämtade dynamiten när de skulle spränga Amalthea.
Många olika fågelarter håller till här
För den som vill läsa mer om djur och växter på Klagshamnsudden en länk här. Där får du också en förklaring till hur udden har kommit till.
Nya bostadskvarter har växt upp söder om Kalkbrottet
Vissa delar av vägen ut mot udden känns som en tunnel av grenar och blad. Kanske Malmös största skogsområde, sägs det.
Kalkugnen i Klagshamn
Den sedan länge nedlagda cementfabriken
Jag växlar över till cykelstigen på norra sidan av udden. Även här känns det inledningsvis som att cykla i en skogstunnel.
Men snart öppnar landskapet sig och man kan blicka bort mot cementfabrikens silhuett...
...och ut över havet med Öresundsbron
Under det här trädet fann jag en god plats för att förtära min medhavda matsäck.
Då kunde jag också beundra den här utsikten nedanför mina fötter
Badplatsen på Klagshamnsuddens norra sida
Jag lyckades få en kopp kaffe som jag kunde avnjuta med havsutsikten
Nu är jag längst ut på udden. Vid horisonten skymtar vindkraftverket vid Lillgrund
Inloppet till hamnen som ligger längst ut på udden
Det här måste ha varit industrihamnen
...detta är i varje fall småbåts- och fiskehamnen idag
Gott om små hoddor
...och möjlighet att köpa både färsk och rökt fisk
Jag tar den södra sidan av udden på vägen tillbaka, här med utsikt ner mot Näset
Utsikt in mot fastlandet
Så här kan havet se ut på södra sidan
Det andra av de två kalkbrotten finns på den här sidan
Den där fabriksprofilen väcker lite obehag hos mig. Den påminner om Eternitfabriken i Lomma där jag jobbade ett år på 70-talet. Dödsfabriken. Sveriges största arbetsmiljöskandal. Riktigt så jävligt var det nog inte här, det var förmodligen jävligt på andra sätt.
Jag skingrar mina dystra tankar med dessa sköna blomster på vägen hem. Gul sötväppling står bra mot lila tistelblommor.
Kärringtand. Alla dessa blommor kan också ses som ytterligare en av naturens många gratistjänster. De bjuder på estetiska må bra-upplevelser.
Här är det nog någon lucern som smugit sig in

Där framme sticker tornet på kyrkan i Bunkeflo upp. Jag närmar mig stan.

Naturen bjuder på flera färgupplevelser. Vit sötväppling står bra mot blåeld.

Stan tuggar i sig av landets bästa åkermark. Globalt är detta ett av de största hoten mot vår framtid. Förstörelsen av jordbruksmark är gigantisk. Urbanisering, asfaltering, motorvägar. Uttorkning, försaltning, konstbevattning, konstgödsel, felaktiga brukningsmetoder - allt bidrar till att antingen helt föröda eller att långsamt sänka jordens kvalité.
Det får vi återkomma till en annan gång. I dag var det i varje fall välgörande att få komma ut ett tag i den natur som ännu finns.


2 kommentarer:

Joel sa...

Fantastisk bildserie med intressant fakta, som vanligt!
Såvitt jag vet slutade man bryta kalk i Klagshamn då man stötte på en två meter tjock ådra av flinta, något som hade saktat ned arbetet avsevärt vid tidigare tillfällen. Denna gången, år 1938, var det dock den sista.
Bra kommentar om åkermarken, hur den alltmer försvinner. Det har ju varit en av fördelarna med att bo i Malmö för min del, att kunna vara i en storstad, men med landet intill. Urbaniseringen ser nog inga gränser, och man får väl godtyckligt leva på minnen från förr. Sorgligt, men sant.
Tack för ett gott inlägg, ser fram emot nästa redan nu. Ett inslag om Mobilia, eller MAB & MYA, hade varit intressant.

Ronny Åkerberg sa...

...till Joel:
Tack för din uppskattande kommentar. Jag lär mig själv alltid något nytt varje gång jag gör en sån här utflykt. Men en stor del av behållningen är naturligtvis att dela det med andra.
Bra förslag till kommande ämnen som du har. Jag sätter det på min lista så får vi se när det kan bli av.
Lev väl