tisdag 3 juli 2012

Syrisk tv-reporter hoppar av

...rebeller har kontroll över stora delar av östra Syrien

Ghatan Sleiba, säger att oppositionens kämpar har kontroll över stora delar av östra Syrien.

En reporter från den syriska regimens största TV-kanal har hoppat av till oppositionen och avslöjade att han i hemlighet har gett information till rebeller under de senaste sju månaderna.

Ghatan Sleiba, som arbetade för både statliga al-Akhbariya nätverket och al-Dunya kanalen tros vara den första högprofilerade avhoppare från Damaskus kraftfulla propaganda maskin. "Jag är den förste, och jag kommer förmodligen att bli den sista", berättade han för Guardian i södra Turkiet. "Det finns några andra som också vill fly, men det finns fler som älskar regimen från djupet av sina hjärtan."

Bland militära avhopp på måndagen, ingick en syrisk general från en artilleri-division och sju tjänstemän bland dussintals soldater, de flesta tjänstgörande i Homs provinsen, som också flydde till Turkiet, en syrisk aktivist och uppgav källor från Fria Syriska armén till Reuters.

Den turkiska statliga TV-TRT Haber skrev på sin webbplats att de 85 syriska soldater, inklusive generalen, var bland en av de största grupperna av avhoppare från syriska armén att korsa gränsen till Turkiet på en gång sedan oroligheterna började.

Sleiba, 33, kom till Turkiet förra onsdagen efter en lång resa från Hassaka i östra Syrien, där han varit ansvarig för TV-sändningar för den östra delen av landet. Han har nu blivit mottagen av rebellgrupper. Han hävdade att oppositionens gerilla nu nästan har kontroll över stora delar av öst, särskilt landsbygden kring stora städer.

"Detta är en av de saker de aldrig ville att vi skulle prata om. Vad vi gjorde var inte att rapportera. Vi agerade helt enkelt som regimens tunga. Jag stannade så länge jag kunde för att hjälpa revolutionärerna, men jag klarar inte av det längre.''

Al-Dunya är delägd och kontrolleras av Bashar al-Assads kusin Rami Makhlouf, en viktig medlem av det allra heligaste. Den har drivit den officiella berättelsen att den syriska upproret är en konspiration av väst och viktiga sunniarabiska krafter som utnyttjar al-Qaida-kopplade rebeller för att störta regimen.

Sleiba sa att innan intervjuerna gav han folk regelbundet svar på de frågor han var på väg att ställa till dem.
 "Dessa svar och de ämnen att prata om gavs till oss av chefen för Baathpartiet i området, eller av  den politiska säkerhetsdivisionen."

Han sade att han utvecklade tvivel på den officiella versionen av händelserna cirka två månader in i upproret, som startade i mars förra året. "Många av oss visste då att det inte var terrorister de bekämpade. Det var människor som ville ha sina rättigheter. Men det var mycket svårt att göra något åt ​​det. Vi har familjer och vi måste skydda dem."

I november förra året tog han kontakt med den Fria Syriska armén, först nära Hassaka och sedan i Turkiet, och sade han ville fly. "De sa att jag var mer nytta för dem om jag stannade i mitt jobb. Och så från och med då pratade vi på Skype och jag berättade vad jag kunde om regimen och militära rörelser."

Sleiba anklagade enheter ur regimens underrättelseverksamhet i öst för att skicka ett gäng att lemlästa honom med en kniv och beröva honom mer än $ 2000 (£ 1.300), och skylla attacken på rebellerna. "Jag vet vem som gjorde detta mot mig", sa han och pekade på ett djupt märke i hans panna. "Den Fria Syriska armén måste vinna människors förtroende i vårt område och det har den gjort. Vi vet vilka deras medlemmar och deras befälhavare är och de aldrig skulle göra detta. Det var regimen."

Sleiba sade att han nu söker ett jobb för en oppositions TV-kanal, något som han medger kommer att bli svårt. "När jag kom hit träffade jag en kille från al-Jazeera och han sa att jag var en regeringsspion med ett psykologiskt problem. Men folk kommer snart lära sig att sanningen är en kraftfull sak och det är därför jag är här."

Artikeln hämtad ur Guardian och översatt av Röda Malmö





Inga kommentarer: