måndag 13 augusti 2012

Middag med nötkött

...mycket gott med möraste kött



Som söndagmiddag gjorde jag en köttgryta på grytbitar av nötkött. Köttet kommer från KC Ranch i Revingehed som producerar ekologiskt naturbeteskött från kor som går ute året runt. Kossan har kommit ut ur skamvrån och det visar sig att betesmarker fungerar som rena kolsänkor och att utläppen blir noll.

För 450 gram betalade jag drygt 60 kr. Det räckte till tre portioner. Alltså runt 20 kr per portion. Inte så illa, särskilt om man jämför med att äta ute.

Jag brynte bitarna med smör i en stekgryta. Kokade dem sen i en och en halv timma med vatten (mindre än en halv liter), lite soja, salt, peppar, en lök och lite vitlök (lagerblad hade säkert också passat kom jag på senare). När det återstod fem minuter hällde jag på vispgrädde.

Riktigt gott blev det. Jag åt med blomkålsmos till. Det är lätt att laga. Du kokar blomkålen i tio minuter, mosar, blandar med kryddor, örtsalt, grädde eller smör - så är det klart.

DN DN2 SvD AB GP Intressant Bloggar om mat, nötkött, köttätande, samhälle, politik, klimat, miljö,

Röda Malmö: Köttätande ger mer mat

Inga kommentarer: