onsdag 15 augusti 2012

Semester i Simrishamn 4

...cykelutflykten till Baskemölla

En dag under min campingsemester i Simrishamn gjorde jag en cykelutflykt till Baskemölla som också hör till kommunen

Killevägen

Byastenen där folk höll byalagsmöten förr i tiden

Den magiska stenen är full av så kallade skålgropar från bronsåldern

Ängavägen

Pivekille tror jag de kallar det här (kille = källa). Det har funnits två möllor drivna med vattenkraft

Utsikt över Baskemölla hamn uppifrån backen

Nu beger vi oss in i strandområdet mellan Baskemölla och Vik, norr om Baskemölla. Ett område som Carl von Linné skrev lyriskt om under sin skånska resa 1749

Utsikt bort mot Stenshuvud

Skarvarna sitter på stenarna och torkar sina vingar


Ett svanpar passerade med sina två ungar

När jag återkom till campingplatsen såg jag att skaran tält på ängen växt en aning. Som mest räknade jag till 26 tält på en och samma gång. Alla lät sig inte avskräckas av det osäkra vädret.

Fortsättning följer

Semester i Simrishamn: Del 1, 2 och 3



Inga kommentarer: