onsdag 22 augusti 2012

Semester i Simrishamn 6

...sen urminnes tider
 
Kommunala naturreservatet Skansen söder om Simrishamn. En rest av gammal betesmark. Hela området vilar på sandsten bildad i ett varmt hav för många miljoner år sen. "Hallasten" tror jag de kallar den stenen för här. Simrislund i bakgrunden.
 
"Tjyvabordet" kallas det här fyrkantiga flyttblocket. Antagligen för att man trodde att brottslingar dömdes här förr i tiden.
 
Simrislund är ett område med småhusbebyggelse
 
Här lär finnas gott om hällsristningar, men det mesta ligger dolt under mossor och lavar
 
Vid yxornas häll strax söder om Simrislund är det lättare att beskåda dessa ristningar från bronsåldern
 
Kulturminnen som tyvärr är utsatta för påverkan
 
En svunnen storhetstid i Österlens historia. Kontakterna med Bornholm var livliga och även mera långväga kontakter, ända till Medelhavet, sägs ha funnits
 
Jag tar cykelvägen längs havet tillbaka till stan. Det här blir min näst sista campingdag i Simrishamn.
I morgon åker jag hem till Malmö.
 
Slutet på campingen firas med middag på Hamnens restaurang
 
...och glass nere i hamnen så som ortens traditioner kräver
 
Ett sista strövtåg längs Storgatan medan solen dalar
 
När solen går ner i väster bortom kyrkan vid Stortorget återstår bara att söka sig ut till campingen för att sova den sista natten på min campingtur.
Det skulle dock visa sig att sista campingdagen i Simrishamn inte blev det samma som sista semesterdagen i Simrishamn. Jag var inte riktigt färdig med stan utan återvände på två dagsturer. Därför blir det fler avsnitt.
 
Fortsättning följer
 
Semester i Simrishamn, del 1, 2, 3, 4 och 5
 
 

Inga kommentarer: