torsdag 16 augusti 2012

Vild middag mitt i veckan

...klimatsmart med älg i maten

På onsdagen blev det älgskav med grönsaker och ett glas rött

Älgar är inte uppfödda på varken importerad soja eller spannmål utan lever sina liv i Guds fria natur som också fungerar som en jättestor kolsänka. Inte behöver det vara så dyrt heller. Jag köpte ett paket älgskav (240 gram) från Polarica för ca 30 kronor. Då blev det ändå rester över till ännu ett mål.

Jag fräste skaven med smör i en panna. Kryddade med lite av varje som jag hade hemma. Blandade med creme fraiche (bland annat en ekologisk variant från Hjordnära) och grädde. Klart på nolltid.

Till det åt jag fräscha grönsaker, bland annat ekologiska plommontomater.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Vinet då? Var det också ekologiskt?
Pelle Kanin

Ronny Åkerberg sa...

...till Pelle Kanin:
Ja, faktiskt. Gosa, ett KRAV-märkt lådvin från Spanien. Jag väljer alltid europeiska viner.

Anonym sa...

Starkt jobbat! Jag har lite svårt att orientera mig och hitta bra naturlig mat i Stockholm till vettiga priser, nu när man levt det livet i ett år i Norra Kalifornien.