torsdag 30 augusti 2012

Visst gör jag rätt!

...chokladens hälsobringande egenskaper
 
 
Choklad minskar risken för stroke, läser jag idag och kan konstatera att jag gör alldeles rätt. För en gångs skull. Det är ju inte alltid så att mina vanor överensstämmer med det som basuneras ut som det senaste rättesnöret för en god livsstil.
 
Men idag kan jag nöjd luta mig tillbaka och konstatera att så är fallet. Faktiskt är det så att jag varje dag äter lite choklad. Minst två gånger om dagen tar jag mig en bit mörk choklad med riktigt mycket kakao (helst 85%). På en vecka blir det 100 gram.
 
Tur vi har forskare som kan komma fram till sådant här och som kan forska vidare för ännu bättre vetande. Vår eminente och skarpsinnige utbildningsminister Jan Björklund uppmanar oss nu att lägga jantelagen åt sidan och satsa på elitforskarna.
 
Det där låter nog bra, men, men...det gäller ju att  veta vilka dessa ämnen till elitforskare är och vilka områden som ska prioriteras. Det är där det är så lätt att gå vilse i dimmorna. Hur många gånger har inte de verkliga upptäckterna och framstegen kommit från de mest oväntade håll?
 
Så kan jag avslutningsvis konstatera att DN.se tycker att vi bloggare ska få kommentera följande ämnen:
 
Medan vi tydligen inte är betrodda att ha synpunkter på följande frågor:
 
Jag undrar om DN håller på att avveckla Twingly-tjänsten?
 
 
Bloggat: Svensson, Annarkia,
 

3 kommentarer:

Pelle Hybinette Ivert sa...

...och en tid senare kommer choklad att basuneras ut som det nya dödsgiftet. Allting som är bra blir dåligt och allting som är dåligt blir bra. Se exempelvis hur det gick för de stackars äggen:

2010:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article12258946.ab

2012:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15275293.ab

Ronny Åkerberg sa...

...till Pelle:
Så är det, men det löser jag genom att hålla med när stämmer med min egen livsstil och åsikter medan jag avfärdar när det går på tvärs. Idag passar jag alltså på att gotta mig med att jag har rätt och tar en extra bit choklad.
Skulle de förkasta chokladen i morgon så gör jag ändå som jag vill.

Pierre Gilly sa...

Det var inte heller okey att länka till bloggare som hade synpunkter på artikeln om att fru Rausing snsåg sig veta vem som mördat Palme.