tisdag 4 september 2012

Ekologiskt mycket bättre

...finns anledning vara skeptisk till ny studie
 
Ekologisk mat är inte nyttigare, påstår en ny studie presenterad i DN.se. Jag tror man har dragit fel slutsatser eller gått tillväga på fel sätt. Jag tror inte att mat från ett destruktivt odlingssätt är lika nyttigt som från ett naturligt jordbruk. Det fossildrivna jordbruket som bygger på olja, konstgödsel, konstbevattning, gifter, monogrödor osv utarmar och förstör jordarna och driver fram grödor på ett forcerat sätt. Rimligtvis bör detta också visa sig i slutprodukterna.
 
Ekologiskt odlade frukter och grönsaker är nyttigare än konventionellt odlade, visar resultat från en stor EU-studie. Rådet att äta fem portioner frukt och grönt om dagen skulle gå att minska till fyra om man äter ekologiskt, menar forskarna.
 
Att ekologisk odling ger en bra näringstäthet i produkterna visar forskningsdata, bland annat det av EU finansierade jätteprojektet Quality Low Input Food Project som påvisade 40% mer antioxidanter i ekologiska frukter och grönsaker samt 60% mer antioxidanter och nyttiga fettsyror i ekologisk mjölk.
 
Nej, jag köper inte de slutsatser som dras i studien som DN.se uppmärksammar idag. Jag väljer att inta en kritisk hållning. Mer fakta kommer säkert upp på bordet inom kort.

KRAV: Kommentar till rapporten
 
 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. Tack!

Unknown sa...

Hur gammal är EU's studie om hur mycket nyttigare ekologiskt odlade grönsaker är? I en del fall 10 gånger mer näring. Hållbarheten är också flera gånger bättre. Smaken är fenomenal. Vem betalade för denna amerikanska test?

Pelle Hybinette Ivert sa...

Begreppen "mat" och "grönsaker" är väldigt breda. Nu har jag inte kikat närmare på studierna, men det kan väl vara så att vissa grödor är känsligare än andra, och beroende på vilka man väljer att undersöka kan man få resultaten att peka åt olika håll.

Anonym sa...

Hej,

Det är så härligt att veta att det alltid finns någon som vet bättre.

"Jag tror man har dragit fel slutsatser eller gått tillväga på fel sätt." är en ganska skön kommentar på en studie som baseras på 240 olika studier. Att forskarna har dragit fel slutsatser känns också orimligt, inte minst med tanke på deras kommentar: "–Vissa tror att ekologisk mat alltid är hälsosammare och mer näringsrik. Vi är lite förvånade övar att vi inte kom fram till det, säger Crystal Smith Spangler till BBC.".

Jag tror att problemet är att vi generellt inte gillar studiens resultat och att vi inte kan ta in att det finns en mängd andra orsaker att äta ekologiskt, som inte handlar om att den ekologiska maten är näringsmässigt överlägsen annan mat.

Alltså - en lite mer nykter kommentar från dig sida skulle kanske ha varit:
"Jag anser att man har ställt upp fel frågeställning i studien."

/Anders

Ronny Åkerberg sa...

...till Anders:
Just den typen av "studier" som bygger på att man granskar andra studier är jag extra misstänksam mot.
Mitt eget huvudargument för ekologisk odling är inte att maten är näringsmässigt överlägsen utan att det är den enda hållbara odlingen på sikt.
MEN jag menar ändå att det är ett rimligt antagande att den ekologiska maten även är bättre ut näringssynpunkt. Jag tror forskarna bakom den här senaste rapporten har missat ett och annat.
Det moderna industrijordbruket utarmar jordarna på många näringsämnen. Det man tillför med konstgödseln är bara några få ämnen med vars hjälp man kan blåsa upp produktionen. Efterhand sjunker bland annat halterna av diverse spårämnen. Vi vet också att kor som föds upp på naturbete har kött och mjölk med bättre näringsinnehåll jämfört med kor som matas med importerad soja.
Det finns ju också ett antal undersökningar som bekräftar detta. Varför måste jag då köpa denna amerikanska "studie"?

Unknown sa...

Om vi inte förstår hur vår hälsa är kopplad till vår kost, så är väl inte forskningsresultatet särskilt oroande. Problemet med att prångla ut !forskningsresultat" som är förvirrande känns ju bara angeläget för den som vill hindra männsikor från att välja något bra för sig,sin hälsa, sina barn, för miljön och för denna planet. Att förstöra vårplanet har deähnat sig åt i generationer. Att de vidare ska hålla lekstuga med det genetiska materialet och patentskydda sina "uppfinningar" och tvinga odlare till slemma kontrakt ser ju ut som en mardröm och absolut ingen framtidsvision....

/nenne