måndag 10 september 2012

Journalister som vågar sätta allt på spel

Välkomna hem, Johan och Martin!
 
Hoppas andra kan fortsätta arbetet med att avslöja vad den ruttna etiopiska regimen i maskopi med västerländska affärsintressen har för sig i Ogaden-provinsen.
 
Åsa Linderborg om Carl Bildt:
 
"Sen är det något annat med Carl Bildts tysta diplomati. Den är man inte så imponerad av. Hans första reaktion var att de var "turister". Han jämförde journalistik med turism och har fortfarande inte försvarat deras rätt att vara i området. Dessutom har han ljugit om sitt ansvar i Lundin Oil. Det är ganska intressant hur ett statsråd kan få sitta kvar då"

Läs Åsa Linderborgs krönika i AB: De vågade sätta allt på spel för sanningen

AB: En seger för det fria ordet

SvD: Inte tysta diplomatins förtjänst

DN DN2 DN3 SvD SvD2 SvD3 SvD4 SvD5 SvD6 SvD7 SvD8 SvD9 AB AB2 GP GP2 GP3 GP4 GP5 GP6 
SkD HD HD2 HD3 Dagen


14 kommentarer:

Anonym sa...

Något som jag inte förstår är hur man kan säga att de hade rätt att vara där. Såvitt jag förstår tog de sig in illegalt och bara för att man är journalist står man inte över lagar. Blir man tagen får man vara beredd att ta sitt straff. Etiopien hur korrupt och hemskt det nu må vara så kan vi inte sätta oss över deras lagar. Om de kriminaliserar att gå med höger fot först är det bara att gilla läget när man är där och annars ta sitt straff. Vet inte om det är tack vare tyst diplomati de blivit släppta eller bara för att Etiopien vill ha mer bistånd eller dylikt. Hur som helst borde Johan och Martin vara glada över att bli släppta då de hade kunnat fått sitta av hela straffet.

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym:
Lagar tillkomna i förtryckets tjänst ska naturligtvis inte alls respekteras. De är till för att brytas och fördömas.
Jag tycker inte alls att Johan och Martin "ska vara glada" över att ha blivit släppta - även om de nu måste kräla i stoftet för att komma ut.
Den förbannade diktaturen släpper dem naturligtvis för att slippa obehag från omvärlden. Någon tacksamhet mot regimen har vi ingen anledning att visa. Den "tysta diplomatin" ger jag inte ett ruttet lingon för.

Anonym sa...

Så då tycker du att det är fritt fram att åka till diktaturer och bryta lagen? Konstigt resonemang och skrämmande såväl. Du menar på fullaste allvar att det är ok för svenskar att bryta etiopiska lagar men inte okej att bryta japanska? Så att resa in illegalt i Etiopien ska ges en tumme upp men en illegal infart i japan tumme ner...

Vi måste acceptera andra länder och deras suveränitet hur knepiga de än är. Bryter vi deras lagar måste vi vara villiga att ta straffet. Precis som människor som kommer till vårt land och utför illegala handlingar måste vara redo att ta straffet här. Titta på Assange men enligt din tankebana så kanske inte han borde ställas för rätta? Han har tydliga tankar om svenska lagar...

Vad är det som säger att dina åsikter är de rätta. I mina ögon så är din retorik snarlik den extrema amerikanska högern som tycker att man ska få göra vad som helst med kommunister och står till stor del för skulden för den kubanska fattigdomen. Det är för all del något som du inte borde ha något emot då Kuba är ett förtryckarland som vi borde respektera.

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym:
Makten ska alltid kunna granskas demokratiskt. När regimer försöker hindra människor att utöva sina rättigheter med lagstiftning så finns ingen anledning att respektera detta.
Johan och Martin gjorde helt rätt.

Anonym sa...

Jag anser att den svenska regimen hindrar min rättighet att köra så fort jag vill. Ger de mig då rätt att strunta i hastighetsbegränsningarna? Jag anser att jag betalar för mycket skatt. Ger det mig då rätt att arbeta svart? etc etc etc

Om du jför med direkt demokrati är sverige knappast demokratiskt, vi väljer någon som sedan gör precis vad de vill...knappast folkets vilja annars skulle vårdköer, skola mm se helt annorlunda ut. Ger det då rätten att alla människor som kommer från direkt demokrati får bryta mot svensk lag. Demokrati är ju ett relativt begrepp beroende på personens synvinkel. Åter till Kuba, de har val som vi knappast tycker är demokratiska men vad säger att vår synvinkel är den korrekta. I Schweiz ögon är vi kanske lika demokratiska som Kuba är i våra. Bor vi då i en diktatur eller Kuba i en demokrati?

(jag tycker det var modigt att göra det som de har gjort, och det är viktigt med granskning. Tyvärr kräver det i vissa fall att lagar måste brytas. Men om någon har detta mod så måste de förstå att om de åker dit måste de betala konsekvenserna.

Allt är inte svart och vitt min vän...

tack för mig

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym:
Nu är du riktigt fjantig. Dum parallell med fortkörning. Har du inte full frihet att verka för en lagändring om du vill ha fri hastighet?
Det är ju du som ser allt i svart och vitt och inte förmår uppfatta skillnader och nyanser.
Varför måste Martin och Johan och andra som vågar utmana diktaturer "betala konsekvenserna"?
Tvärtom måste man väl protestera allt man kan när orättfärdiga lagar drabbar människor som slåss för frihet och demokrati. De ska inte alls behöva "betala konsekvenserna". Står du på diktaturens sida och försvarar deras hemska lagar?

Anonym sa...

Ok ett sista svar även fast jag tackade för mig

Jag har full frihet dock så bryter jag lagen då jag verkar för en lagförändring så kan jag åtalas.

De måste betala konsekvenserna om de när de arbetar bryter lagarna. De tog sig in illegalt i ett land. Även diktaturer har rätt att sätta upp lagar om hur man ska ta sig in i landet. Då de gjorde de bröt de mot deras lag och de gjorde det medvetet. Då de begår brottet bör de även förstå att det kan komma konsekvenser om de åker fast. De skulle faktiskt kunna ta beslutet att inte bryta mot lagen och därigenom inte riskera att åtalas. Därför måste de vara redo att betala konsekvenserna. Det är skrämmande att du sitter och pekar ut att det finns länder där man bara ska strunta i lagarna som de har.

Det är ingen orättfärdig lag de bröt. Det är en lag som alla länder har och bara för att det råkar vara en diktatur så rättfärdigar inte det deras lagbrott.

Nej jag stödjer inte diktaturen och det är FJANTIGT att du antyder det. Jag stödjer inte heller att vi svenska ska få åka omkring i världen och bryta lagar i länder där vi inte håller med om hur de styrs. Något som du stödjer vilket är skrämmande.

Jag hoppas att jag nu varit klar. För att skriva igen så att du inte missuppfattar. DÅ DE BRÖT EN LAG SOM FAKTISKT ÄR RIMLIG OCH INTE STÅR TILL GRUND FÖR NÅGOT FÖRTRYCK UTAN ÄR EN LAG SOM JAG GISSAR ALLA LÄNDER HAR SÅ MÅSTE DE FÖRSTÅTT ATT DE KAN ÅTALAS.

Så det var allt, hoppas du förstår hur jag tänker även om vi tänker annorlunda.

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym:
Nej, du har fel. Jag konstaterar att du fortsätter att försvara en diktatur när du likställer deras lagar med "alla länders".
Så är det inte. I Etiopien förbjuder man journalister att röra sig fritt. Så gör man inte i "alla andra länder".
Du förringar diktaturens förbrytelser. Det är dessa odemokratiska lagar som tvingar undersökande journalister att ta sig in illegalt. Och det gör de helt rätt - i demokratins namn.
Dessutom blev Johan och Martin dömda för "terroristbrott" - något du överhuvud inte nämner eller låtsas om.
Du har gjort dig till diktaturens advokat när du försöker föra dessa fullständigt felaktiga resonemang och du uppträder som dess försvarare när du försöker påskina att diktaturregimen bara gör vad "alla" har rätt till.
Under täckmantel av "allas" rätt vill du att vi ska förstå och fria den etiopiska diktaturen.
Ett resonemang som nu gjort fullständig bankrutt.

Anonym sa...

Hitta inte på!

1. jag likställer inte deras lagar med alla länders. Jag talar om en lag.

2. Jag förringar inte en diktaturs förbrytelser. Jag nämner de inte. De kan vi snacka om i timmar.

3. Det med advokaten är inte ens värt att kommentera för jag vill inte gå ner från högstadienivå som denna diskussion hamnat på till förskolan.

5. Ingen täckmantel använder jag och jag det med fria etiopiska diktaturen förstår jag inte då det finns ett antal problem i etiopien och med dess regim som jag inte går in på än mindre försöker rättfärdiga eller fria.

6. Det bankrutta förstår jag inte.

Ett tips. Sluta lägga ord i andra mun. Du skriver massa saker som jag inte skrivit om och det är osanningar. Lågvattenmärke till dig.

Ber om ursäkt att jag skrev igen då det förra inlägget skulle vara det sista men då då hittar på var jag bara tvungen att skriva. Tredje gången gilt nu hoppas jag.

Ha en bra dag

Anonym sa...

Hej du som kritiserad Bildt kanske ska läsa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421129.ab

Kanske dags att faktiskt säga att regeringen gjorde ett bra jobb?

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym:
Jo, du likställer Etiopien med alla andra länder när du bara uppehåller dig vid en lag.
På så vis vill du inte låtsas om det faktum att i demokratiska länder behöver man ta sig in illegalt.
Du försöker blanda bort korten och försvara en diktatur genom jämställa denna med "alla andra".
Men du är genomskådad.

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym om Bildt:
Det finns ingenting i Bildts egna ord som styrker att det skulle ha varit hans "förtroendefulla samarbete" med diktaturregimen som fick Johan och Martin fria.
Snarare är det så att såväl den etiopiska regimen som USA, som stöder diktaturen, inte vill ha problem med protestyttringar utifrån.

Anonym sa...

Noterar att oppositionen berömmer Bildt, och säger att han hela tiden informerat oppositionen och diskuterat hur problemet bäst ska kunna lösas. Oppositionen ger Bildt högsta betyg för hur han löst situationen och för hur han agerat gentemot främmande makt samt media.

Kanske dags för dig att skriva och be om ursäkt för all smörja du skrivit om Bildt. Detsamma gäller naturligtvis vänstermedia som Aftonbladet och Flamman. För rimligen är det väl så att dina kompisar till vänster som sitter i oppositionen och löpande blivit informerade om exakt vad som skett vet mera om detta än vad du gör? Och då är det rimligen bara för dig att krypa till korset och be Bildt om ursäkt offentligt, annars tappar du ju all trovärdighet i liknande frågor.

Upp till bevis!

Ronny Åkerberg sa...

...till anonym om Bildt:
Sveriges tysta diplomati har inte varit avgörande inför benådningen av Martin Schibbye och Johan Persson, säger Etiopienexperten Kjetil Tronvoll.
Jag vill instämma med denne till fullo. Att Urban Ahlin (s) hyllar Bildt ger jag ingenting för. Jag har aldrig tidigare varit enig med Ahlin. Han springer ständigt borgarnas ärenden. Inte förvånande att han gör samma sak i den här frågan.