lördag 1 september 2012

Semester i Simrishamn 8

...de utmärkta kulturhusen
 
Min sista semesterresa för säsongen till Simrishamn skedde i början av augusti. Regnmolnen hängde tunga när jag anlände
 
En lätt regnskur var dock allt som kom, därefter klarnade det upp. Det passade mig bra eftersom jag tänkte gå en stadspromenad och titta på några av de av föreningen Gamla Cimbrishamn utmärkta kulturhusen.
 
Karlsborg, huset där Österlenskolan i dag utbildar i konstnärskap, uppfördes som spannmålsmagasin och tillhörde Björkengrenska rederiet i mitten av 1800-talet. Här mältades korn som skeppades till Skottland för whiskytillverkning.
 
Hembergska huset, en skepparegård som byggdes 1810 av Mårten Eriksson som bostad. 1842 köptes det av smeden Henning Hemberg som byggde om till bostad och smedja. 1940 blev huset museum men är sedan 1966 återigen privatbostad.
 
Fischerska gården i Lübeckergränd, en rest av landsvägen från Simris, uppfördes 1815 och är i dag förklarad som byggnadsminne. Infartsleden upphörde 1658 när Skåne blev svenskt och stadstullar infördes.
 
Jag tittar in genom en av portarna till Björkegrenska gården som uppfördes av en betydelsefull köpmans- och redarfamilj
 
I den här rian torkade man fuktskadad spannmål
 
Gårdsplanen sedd från porten mot Storgatan
 
...och så här ser gården ut från Storgatan. Huset närmast är idag Österlens muséum
 
Vid Bommen gick stadsgränsen när Skåne blev svenskt och det var här stadstullen erlades. Huset uppfördes som spannmålsmagasin 1843.
 
Kockska gården lär vara från 1600-talet. Här har mäktiga köpmän och borgmästare bott. Prominenta personer som Carl von Linné lär ha sovit över.
 
Lite speciellt är det här boningshuset i två våningar med ovanvåningen indragen
 
Stenbergska huset byggdes troligen omkring 1780 och har inhyst ett av stadens första möbelsnickerier. Byggnaden har stort kulturhistoriskt värde.
 
Vid Repslagaregatan låg Simrishamns första sjukhus. Det byggdes 1822 och var en filial med fyra vårdplatser till Kristianstads lasarett 1855-1868.
           
Det före detta tullhuset, byggt 1871-1872, är en byggnad med stort arkitektoniskt och kulturhistoriskt värde. Tull, kustbevakning och hamnförvaltning har huserats här.
           
Barberare Frans Wilhelm Perssons rakstuga fanns från 1893. Här övade Barberare Perssons orkester och i dag finns en ny orkester med samma namn.
 
Några av de övriga utmärkta kulturhusen har jag haft med i andra sammanhang så de nämner jag inte här. Däremot tog jag ännu en bild på kyrkan, S:t Nicolai kyrka, döpt efter sjömännens skyddshelgon
 
Möllan i Simrishamn fastnade också på bild
 
Här vid Storgatan slutar mitt åttonde och sista reportage från Simrishamn denna sommar
 
Några av bildtexterna i detta avsnitt har jag snott rakt av från YA
 
Tidigare avsnitt: 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7
 
 

Inga kommentarer: