tisdag 9 juli 2013

Österlen: En dag på stranden

...närmare bestämt Löderups strandbad
...som är något av ett paradis på jorden, tycker många
 
Den välbekanta vyn när man kommer ner till stranden
 
...i närheten av Löderups strandbads camping
 
Här ser vi receptionen med "Kjells Super Market"
 
Enkla förhållanden...
 
 ...standarden kanske är låg
 
...men trivselfaktorn
 
...är ovanligt hög
 
Idag var en riktigt skön dag på stranden...
 
...och vattnet var klart och fint
 
Campinggästerna går rakt ut på...
 
...den skånska rivierans snövita sand
 
Tyge å ändrar ständigt sitt lopp innan den rinner ut i havet
 
Några strandbilder som jag lämnar utan kommentarer, de talar så väl för sig själva...
 
 
 
 
 
 
 
Efter ett par timmar på stranden drar jag genom skogen in i hagen...
 
...som är en naturlig...
 
...plats för...
 
...biologisk mångfald
 
Men vad är detta? En forntida borg?
 
Nej, det är Dag Hammarskjölds meditationsplats (hans efterlämnade gård finns i närheten)
 
Dags att gå ned från höjderna till stranden igen..
 
...begrundar utsikten över en av strandbadens två minigolfbanor (har funnits här så länge jag kan minnas)
 
Det har också restaurang Solglimt där jag drack mitt eftermiddagskaffe
 
Middagen, wokade grönsaker med kyckling (rekommenderas!), åt jag däremot på en annan plats...
 
...nämligen på thairestaurangen Bamboosa på Stora Östergatan i Ystad (i lokaler som en gång i tiden innehöll en biograf, jag tror den hette Rio - det fanns fyra biografer i Ystad på sextiotalet).
Nåväl, ytterligare en avkopplande, givande och stärkande semesterdag.
 
Röda Malmö: Ystad: Sommarbilder
 
Röda Malmö: Simrishamn: Söndag i sillastan
 
 
 

Inga kommentarer: