måndag 8 juli 2013

Simrishamn: Söndag i sillastan

...en dag i huvudstaden på Österlen
Det här kan göra sig bra på facebook för här finns dokumenterat allt jag åt under utflykten till Sillastan. Men inte ens en sillarumpa, istället blev det inhandlad lunch från lokala ica-affären med kycklingspett, deras egen räksallad och en tomat.
 
Denna förnämliga lunch intog jag på Tobisviks camping strax norr om staden.
 
Efter lunchen var det dags för horisontalläge...
 
...för vila och solbad på denna förnämliga grovkorniga sand...
 
...som kräver skodon på sina ställen eftersom den blir ordentligt upphettad där inte vinden fläktar
 
Efter lunch och vila var jag redo att ge mig in bland Bäckahalladalens stenbrott...
 
....frodiga grönska...
 
...blommande växter...
 
...spegelblanka damm...
 
...med näckrosor...
 
...och skog med stora stenblock..
 
...lummiga stigar som ger svalka i värmen...
 
...blommande...
 
...kaprifol
 
...en hel skog av ormbunkar
 
...ängar och betesmarker (och berggrund från ett urtida hav som går i dagen)
 
Jag följde Tommarpsån på vägen tillbaka...
 
...i de höga trädens skugga...
 
...nära åns rinnande vatten
 
...och kom fram vid den del av campingen som jag egentligen gillar bäst
 
Dags för eftermiddagskaffe vid Tobisviks bassängbad...
 
...sen följde jag stranden tillbaka till stan
 
Gick förbi de gamla fiskarekvarteren...
 
...som idag är attraktiva bostäder
 
Dörrarna på Österlen...
 
 
 
...och rosorna
 
Höll på att gå på pumpen...
 
...men hamnade rätt - dvs nere vid hamnen
 
 
 
Anrika hotell Svea skymtar där borta på andra sidan (gula huset i mitten av bilden)
 
Men det är här som folket samlas....
 
...för att äta glass
 
För mig blir det först middag på thai-restaurangen, där jag kan blicka ut över hamnen...
 
Vad jag beställde? Det blev en biff med bambu och champinjoner...
 
Sen blev det glass i hamnen, med grädde på
 
Jag glömde dock icke bort den andliga spisen. Hade en god lässtund på tåget...
 
...som avgick från Simrishamn klockan 18.49
 
...och anlände till Hyllie station i Malmö knappt en och en halv timma senare. Se det var en riktig semester...
 
 
 

Inga kommentarer: