lördag 13 juli 2013

Sommar: Kåseberga och Ales stenar

...en Österlen-tur som inte ska missas
Gårdagens semestertur gick till Kåseberga och Ales stenar - en plats dit jag återvänder varje sommar
 
Fiskelägets gamla bygata
 
Utsikt från höjden över byn så som den ser ut idag
 
Utsikt mot hamnen
 
Dit jag nu är på väg när jag slår ett öga åt öster...
 
Jag närmar mig hamnen...
 
...till fots
 
Andra tar sig hit på sina stiliga bikes
 
Jag går direkt upp för att få lite överblick...
 
...över hamnområdet
 
...som vi här ser lite grann från ovan
 
Jag följer stigen uppåt...
 
...och uppåt
 
Nu är jag snart framme...
 
...vid Ales stenar
 
...en mäktig mänsklig skapelse
 
...från en dunkel forntid
 
Utsikten är magnifik, fast här handlar det om kor...
 
...och här om potatismos
 
Utsikten mot Ystad...
 
...och ut mot havets horisont
 
Men åter till Ales stenar...
 
Låt oss begrunda storheten med ytterligare några bilder på dessa stenar...
 
...som var och en väger 5 ton
 
 
 
 
Nu är det dags...
 
...att styra stegen mot matutbudet
 
...av vilket man här kan se bara en liten del
 
Jag fastnar för en bit rökt lax, en tomat och så Ahl´s delikata fisksås gjord på majonnäs, gräddfil, creme fraiche och ett antal smakrika kryddor
 
Efter maten blir det en strandtur...
 
...där jag hittar...
 
...allehanda växter
 
 
Backsvalorna bygger bon i de branta stupen...
 
...men nu är jag på väg ut i hamnen
 
...för att titta på Kåseberga från sjösidan
 
 
 
Kåsebergaturen avslutas med kaffe nere i hamnen
 
Röda Malmö: Ystad: Sommarbilder
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: