onsdag 7 augusti 2013

Demonstrera mot Obama

...sviker demokratin för kapitalets "stabilitet"
Obama värnar om det globala klassamhället
 
 USA:s president Barack Obama kommer till Sverige 4-5 september. Vilka platser han ska besöka och innehållet i besöket är än så länge okänt.
– Det är en god möjlighet att diskutera den politiska och ekonomiska utvecklingen i världen direkt med President Obama och en möjlighet att föra fram svenska åsikter, säger statsminister Fredrik Reinfeldt i ett pressmeddelande.
 
Det finns flera goda anledningar för svensk opinion att manifestera sina åsikter i samband med Obamas besök. USA:s övervakning av människor över hela världen är en sådan, liksom Obama-regeringens förföljelser av sanningssägare som Edgar Snowden och Bradley Manning.
 
Ett annat skäl är USA:s utomrättsliga krigföring med drönare och dödandet av oskyldiga människor på flera platser i världen. USA:s folkrättsvidriga krig i Afghanistan fortsätter också, liksom behandlingen av fångar på lägret Guantanamo. För att inte tala om USA:s stöd åt det sionistiska Israels krigs- och ockupationspolitik.
 
Ytterligare anledning till protester, mycket akuta sådana, är Obama-administrationens uppträdande gentemot den demokratiska oppositionen i Syrien. USA:s falska hållning medverkar till att fånga det demokratiska upproret i en dödlig fälla mellan Assad (som får vapen från Ryssland) och religiösa extremister (som får vapen från Saudi och Qatar).
 
Löften om stöd till rebellerna sviks, USA spelar under täcket med Ryssland och Assads diktaturregim, sitter med korslagda armar medan regimen mördar urskillningslöst och bombar landet sönder och samman.
 
Obama visar tydligt att USA:s behov av kapitalistisk "stabilitet" går före segern för ett folkligt demokratiskt uppror (det är alltid "farligt" för kapitalet när folk får för sig att bestämma själva).
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

JohJoh sa...

Jag har tänkt tanken att demonstrera mot Obama. Samtidigt ska jag åka på semester till USA i vinter. SÅ långt har det påverkat mig att jag inte utesluter att en protest mot Obama nu (och allt för mycket kritik på webben) KAN påverka min inresa till staterna...

Jag tror inte det, men jag kan inte heller utesluta att det skulle kunne leda till problem..

Anonym sa...

Protest-knappar mot Obama borde någon (några) tillverka och sprida. Ett förslag är en liten knapp med ett överkorsat porträtt (teckning) av Obama och texten NOT WELCOME

Magnus Johansson sa...

Eventuella protester mot Obama borde naturligtvis fokusera på hans olaglighet som president. På det viset behöver andra frågor om krigsbrott, övervakning och drönare inte ens tas upp i dagsläget. Det är naturligtvis väldigt viktiga frågor, men rätt sak först! På det viset får vi en effektivare korruptionsbekämpning.

Niklas sa...

JohJoh: Jag deltog i antikrigsprotester när jag bodde i New York 2005, har deltagit i en massa protester här hemma samt har öppet kritiserat USA under mitt riktiga namn online, ändå kom jag in när jag skulle på forskningskonferens i USA i höstas.

Låt dig inte skrämmas till tystnad. Jag deltar helt klart trots att jag kommer behöva åka dit ett flertal tillfällen under min akademiska karriär.