måndag 17 februari 2014

Jag väljer bort flyget

...resa på ett hållbart sätt
Hur kan det miljövänliga tåget få vara så dyrt i förhållande till klimatskadliga flyget?

När folk vinner pengar i nåt tv-program och får frågan vad de ska göra med pengarna så är svaret alltid detsamma: Resa, så klart! Det är också ett vanligt samtalsämne i alla möjliga sammanhang och då brukar jag försöka vara så artig jag kan samtidigt som jag tänker: "World has gone wrong".

Resebranschens reklam har fått ett kraftigt genomslag. För många är flyget det oemotståndliga flyget. Så har det inte varit för min del. Det var den del i min "klimatanpassning" som jag lättast anpassade mig till. En sak som hjälpte till var att jag egentligen aldrig gillat att flyga (gjorde några charterresor på 70-talet och har sen dess bara flugit en gång och då mellan Stockholm och Malmö) och en annan sak som spelat in när det gällt att avstå från charterresor är att jag inte gillar temperaturer över tjugofem grader (om jag skulle åka i Europa skulle jag hellre välja tåg och en svalare årstid och vandra i Florens, Paris eller Alperna - för andra kan ett snabbtåg till Medelhavet kanske bli ett alternativ och inom en inte alltför avlägsen framtid till och med till Amerika).

Grunden för mitt motstånd är att flyget är en oerhörd källa till utsläpp av växthusgaser. En enda flygresa till Thailand orsakar mer skada än vad en genomsnittsperson åstadkommer under ett helt år, inklusive bilkörning, sägs det.

"Den som gör en resa har något att berätta". Ja, så kan det vara, men det behöver inte vara en resa med flyg och det behöver inte vara en väldigt lång resa. Jag brukar ha en hel del att berätta efter vissa små "resor" i hemstaden Malmö eller till Österlen. Allt beror på hur man intresserar sig för sin omgivning och gör den intressant för sig själv.

Tro det eller ej, men det är till och med så att en del människor tycker att camping, boende på vandrarhem eller i ett gammalt torp eller vandring i svensk natur totalt slår ut de "exotiska" flygresmålen.

Jag har dessutom märkt att en del inte blivit så mycket klokare efter att ha vistats en eller två veckor i ett "semesterparadis" (fast det var kanske inte heller deras avsikt utan bara att koppla av, fast för egen del behöver jag inte flygresor för att koppla av). En del personer skulle jag kunna tänka mig kan fungera som "upptäckare" som kan rapportera hem så att vi andra slipper göra resor. För övrigt finns det rätt bra möjligheter idag att utforska världen utan att flyga kors och tvärs. 

Ska vi rädda världen från den globala uppvärmningens konsekvenser så kommer det att krävas en ransonering av flygresandet genom politiska beslut. Jag bryr mig inte om att mästra andra för deras val av transportmedel i dag, men själv skulle jag ha lätt att inte bara anpassa mig till ett sådant beslut utan också aktivt understödja politiker som har modet att driva sådana krav.

Hur viktiga blir miljöfrågorna under supervalåret?

Tidigare delar i min miljöanpassning av mig själv:

SvD SvD2 SvD3 SkD SkD2 DN DN2


Inga kommentarer: