söndag 16 februari 2014

När jag slapp bilen

...det finns ingen grön bilism
Det skulle möjligtvis vara den här...

Massbilismen och vägtransporterna är den främsta källan till utsläpp av klimatgaser. Det finns ingen "grön" bilism. Den globala bilflottan växer snabbare än vad lägre utsläpp per bil kan ge. Min uppfattning är att man ska ställa om bilindustrin till att producera sådant som kan minska koldioxid-utsläppen, till exempel utrustning för kollektivtrafik och förnyelsebar energi.

Men otålig som jag är i sådana här sammanhang ville jag inte vänta med att göra vad jag kunde för egen del. Jag hade redan sålt min gamla Volvo och nu bestämde jag mig för att aldrig mer äga en egen bil. Det passade också bra in i mina planer på sänka min arbetstid och öka min frihet.

Ja, hur klarade du av att gå ner i arbetstid? Hur får du det att funka ekonomiskt? Frågorna fick jag många gånger. Det är sant att en mellanstadielärare inte är någon höginkomsttagare och att studielånen ska betalas av varje månad. 

En del av svaret återfinns i den obefintliga bilen. Alla bilägare vet hur mycket pengar som krävs för inköp, avbetalningar, skatter och försäkringar, reparationer, bensin osv. När allt det är borta återstår något som kan liknas vid en löneförhöjning.

Men det var något annat också. Det var riktigt skönt att slippa allt som hade med det där att göra. Det ligger faktiskt nåt i det där att det är inte vi som äger prylarna utan de som äger oss.

Vad skulle jag egentligen med en bil till i en liten storstad där jag lätt kan nå nästan alla punkter på max tjugo minuter med promenad eller cykel? Skulle det någon gång uppstå särskilda behov så kan jag enkelt tillfälligt hyra eller låna en ändamålsenlig bil.

Ska jag färdas längre sträckor så föredrar jag kollektivtrafiken. På tåget kan själva resan bli en avkopplande stund med en god bok. Jag är ingen asket och vill att det ska vara gött å leva. Att "avstå" från bilen upplever jag inte som någon uppoffring. 

Sen förstår jag väl att det finns människor som kan behöva en bil, i glesbygden eller som handikappad eller av annat skäl. Kanske bra att vi reserverar bilen för sådant som verkligen behövs? Men som sagt i tidigare inlägg, jag tänker inte skriva någon på näsan vad han eller hon ska göra.

Till leda har jag hört att bilen är "frihet". Det kan så vara. För mig blev det en del i min frigörelse att göra mig av med bilen. För att lösa problemet med massbilismen i samhällelig skala kommer det dock att krävas kollektiv politisk handling. En god början kan vara att stoppa alla nya vägar, kringleder och andra trafikprojekt som bara leder till ökad trafik. Bättre att satsa pengarna på välfärden och bättre kollektivtrafik. Men vad blir det av världens viktigaste fråga under supervalåret?

Röda Malmö: Om en hotande katastrof

SvD SvD2 SvD3 SvD4 SkD DN

Inga kommentarer: