söndag 6 april 2014

Moderaternas totala misslyckande

...en historiskt hög arbetslöshet
...men Moderaterna sänker oss alla

Moderaterna vill inte tala om arbetslöshet. Det gör de klokt i. Det sätter nämligen fingret på det monumentala misslyckandet för deras politik. I hela landet är arbetslösheten 8,5 procent enligt Statistiska Centralbyrån. Inte ens under 90-talskrisens värsta år var siffrorna riktigt så höga. Man får gå tillbaka till 3o-talskrisen för att finna högre arbetslöshetssiffror.

Mörka siffror i Skåne - arbetslösheten ökarI Skåne är arbetslösheten nu 10,6 procent och på väg uppåt. I Malmö ser siffrorna allra mörkast ut, där har arbetslösheten på några år dubblerats och ligger nu på över 15 procent. 

Till grund för detta ligger kapitalismen, ett system som inte fungerar utan om och om igen kastar in den globala ekonomin i kriser. Men krisen fördjupas och förvärras av den moderata politiken med stora skattesänkningar, åtstramningar i välfärden och ökande klasskillnader.

Moderaterna vill hellre prata om "utanförskap" och om "arbetskraften" för att ge sken av att arbetslöshet är självförvållad och att sjuka, arbetslösa och pensionärer ska straffas. För allt i världen vill de inte prata om arbetslöshet - därför att de varken kan eller vill göra något åt den.

I själva verket tycker de det är bra med arbetslöshet eftersom det ger deras kompisar i kapitalistklassen möjlighet att välja och vraka bland "arbetskraften". När människor tvingas konkurrera om jobben och de som fått ett jobb känner rädsla för att åter hamna bland de arbetslösa så kan arbetsköparna diktera villkoren, skapa osäkra anställningsvillkor och försämra arbetsvillkoren.

Under åtta år vid makten har Moderaterna pratat sig blåa om "jobben", om "arbetslinjen", om sig själva som "det enda arbetarpartiet" osv, men i verkligheten har arbetares och lägre tjänstemäns ställning bara försämrats. I verkligheten är "arbetskraften" endast intressant som exploateringsobjekt för Moderaterna. Det är hög tid att rösta bort dem!

Det finns möjligheter att driva tillbaka arbetslösheten, men då måste man ha vilja att utmana den ekonomiska eliten. Satsningar på omfördelning av rikedomarna och satsning på att anställa inom offentlig välfärd, på bostadsbyggande för vanligt folk, på klimatomställning och på arbetstidsförkortning är sådant som både tillgodoser verkliga behov och skapar jobb som behövs.

DN DN2 DN3 DN4 DN5 DN6 DN7 SkD NSK LT 

4 kommentarer:

Alexander sa...

Så länge vi tar emot tusentals människor med låg utbildning eller ingen utbildning alls kommer vi att ha en hög arbetslöshet. Det är bara att titta på siffrorna för t ex somalier och romer,det går inte att prata bort.

Ronny Åkerberg sa...

...till Alexander:
Vi har en ungdomsarbetslöshet på över 25 procent. Det betyder fler än 160 000 arbetslösa unga. Det kan du inte förklara med outbildade somalier.
För övrigt, varför inte se till att somalierna får den utbildning som behövs och sen sluta diskriminera dem när de söker jobb?

You´ll-never-walk-alone sa...

Alexander det är det Kapitalistiska systemet med privata banker och allt annat som privatiseras(samtidigt som staten blir svagare o svagare och blir handlingsförlamad pga alla privatiseringar)(makten hamnar därmed hos en liten klick penningstarka individer/familjer som styr allt) och riskkapitalbolag som tillåts plundra land efter land på dess skatteintäkter som är grund problemet.
människorna/folkgrupperna är inte problemet utan det är systemet i sig som är orättvist och som måste bekämpas.
Alexander de rika vill få dig att rikta ditt hat o din ilska mot medmänniskorna så att de rika kan fortsätta plundra befolkningen.
rikta din ilska ditt hat o ditt missnöje mot själva systemet istället för att hata dina medmänniskor som också drömmer om ett bättre liv och bättre framtid.
arbetslösheten ska jag säga dig är hög överallt i världen och ej bara i Sverige och vi har samma problem med systemet så som Kineser o Ryssar o Israeler o Latin Amerikaner osv osv.
de största kriminella elementen är och förblir de som styr över banker o multinationella bolag som trixar o fifflar med systemet o som skiter fullständigt i den lilla människan som bara vill ha ett jobb o en framtid.
vi skulle kunna skapa hur mycket jobb som helst eftersom det finns väldigt mycket jobb att göra men jobben tillåts inte öka pga av det orättvisa systemet som vill ha hög arbetslöshet så att fotfolket ska bråka om de få jobb som finns och då kan den rike ställa vilka krav han(oftast är det en han) vill.
Fascistiska och Nazistiska partier kommer aldrig lösa några problem eftersom de är en del av Borgerligheten men Borgerligheten förnekar detta.
se bara på SD hur de har röstat 9 av 10gånger med Alliansens regeringen som är en Allians för just de RIKA.
Och ja de Röda partierna är verkligen inte bättre eftersom de har anammat Borgerlighetens politik tyvärr det är så sorgligt.

You´ll-never-walk-alone sa...

Alexander jag var en som hängde på alternativa hatsajter och verkligen trodde på allt de skrev.
så jag började bli som alla andra pga att jag svalde allt med hull o hår som skrevs om "massinvandring" o stoppa "islamiseringen" osv.
men med tiden när jag samtidigt skaffade mig mer o mer kunskap om hur det egentligen förhåller sig så avslutade jag till slut mitt konto på disqus o slutade debattera på alla dessa alternativa hatsajter eftersom jag insåg till slut att allt är inte invandrarnas fel eller att det är "massinvandringens" fel att vi har hög arbetslöshet o utanförskap osv.
jag avslutade mitt Disqus konto o slutade debattera på hatsajterna innan jag ens kände till Researchgruppen som tog reda på vilka som ligger bakom hat kommentarerna.
idag inser jag att jag pga okunskap och att jag mådde dåligt kastade skit på muslimer på Judar på allt o alla men med tiden började jag inse att jag var fel ute och tog avstånd från dessa hatsajter som fick mig att må ännu sämre.
jag ångrar inget eftersom jag ser det som en lärorik tid jag lärde mig mycket om andra och mig själv och idag jobbar jag mycket med mig själv för att må så bra som möjligt.
idag vet jag att det beror på det orättvisa kapitalistiska systemet och alla privatiseringar och riskkapitalbolagen som dränerar Sverige på skatteintäkter och Bankerna som skuldsätter både folk och nationer och tvingar in de i ett ränteslaveri som är orsaken till våra problem idag.
det är inte en somalier eller en jude eller en arab som är problemet utan kort o gott det orättvisa kapitalistiska systemet.
det kan låta jäkligt konstigt men jag är själv invandrare men pga att jag bott här så länge och sett förändringarna så har jag tyvärr anammat SD´s o andra rasisters retorik o låtit mig luras av deras lögner men inte nu längre eftersom nu har jag tillräckligt med kunskap för att förstå det grundläggande problemet.
människor ska få röra sig fritt överallt i världen eftersom jorden är allas hem och ingen kan komma o säga det här är mitt här får ingen annan bo. och ja det existerar rasism i alla länder på jorden och det är tyvärr jäkligt tråkigt. alla länder borde öppna sig för varandra och välkomna öppenhet o fri rörlighet men aldrig acceptera att riskkapitalbolag o banker dränerar länders ekonomier o förstör för gemene man som bara vill leva sitt liv och ha en framtid att se framemot.
jag skrev det här för att jag ville dela med mig av mina erfarenheter på nätet och samtidigt lätta på mitt hjärta som en slags terapi. hoppas fler inser att alternativa hatsajterna är en del av borgeligheten som vill fortsatt ha kvar det orättvisa kapitalistiska systemet med privatiseringar av allting och som förstör för de allra svagaste i samhället.