onsdag 20 augusti 2014

Över 86 000 utförsäkrade

...det pågår en hetsjakt på sjuka

Sedan  regeringen  införde  det  nya  sjuk-försäkringssystemet  år 2008 har mer än 86 000 personer utförsäkrats.
Fram till april i år har 86 000 personer utförsäkrats från sjukförsäkringen. Det motsvarar lika många som bor i Växjö kommun. Sjukförsäkringen är en av den borgerliga regeringens mest kritiserade reformer.
När alliansregeringen införde de nya sjukreglerna var tanken att personerna skulle ha rehabiliterats och fått jobb innan de nådde den bortre tidsgränsen. Så blev nu inte fallet. Många av de sjuka som utförsäkras har komplexa diagnoser. Tidigare siffror har också visat att många av de som utförsäkras fallit helt utanför systemet efter sjukförsäkringen.
Regeringen slog sig länge för bröstet för att man skulle lyckas sänka sjuktalen med den nya sjukförsäkringen. Men siffrorna är numera uppe i samma nivå som innan reformen infördes.
Läs fortsättningen på artikeln i Dagens Arena: Över 86 000 utförsäkrade

1 kommentar:

You´ll-never-walk-alone sa...

hur ska såna människor nånsin orka komma tillbaks till arbetslivet när man tagit ifrån de allt?
inte nog med att bli utförsäkrad så utvecklar man garanterat psykiska problem och då blir man en riktigt trasig människa.
de borgerliga verkar tro att ju mer man trampar på svaga människor desto större är chansen att de tar sig ur soffan o börjar söka jobb.
borgerliga människor är inget annat än dårar som inte alls har någon empati o solidaritet med svaga grupper i samhället.
de borgerliga verkar tro att allt här i livet handlar bara och enbart om JOBB JOBB JOBB.
livet består av så oändligt mycket mer än bara Jobb men tyvärr så förstår inte borgerliga människor detta utan fortsätter maler på med "Arbetslinjen" "Valfrihet" o bla bla bla en massa floskler.
även Fascister o Nazister har jag nu mer o mer förstått kommer från Borgerliga grupper de känner inte heller någon empati o solidaritet med svaga grupper.
vad vi behöver är humanare politiker som bryr sig på fullt allvar om de svaga och vill hjälpa dessa upp på fötter istället för att straffa människor.
att straffa en människa som redan är sjuk eller arbetslös kommer inte att hjälpa Hen från att orka ta sig upp ur soffan eller sängen utan tvärtom det leder bara till att man trycker ner Hen ännu djupare i fördärvet.
jag skulle vilja tvinga Ruinfeldt i arbetslöshet o låta honom leva på 5000-6000kr sen får vi se hur pass bra psykiskt han kommer att må o hur mycket ork han kommer att ha för att vara tillgänglig för "Arbetslinjen"
det är så j... lätt för en rik säga till en sjuk o arbetslös o fattig människa att ta dig i kragen o sök ett jobb.
om Alliansen för de rika vinner valet då hoppas jag att det blir uppror att gräsrotsrörelser börjar dyka upp o organiserar sig för ett sådant fortsatt samhälle med Alliansen vill jag inte ha längre.
jag mår uppriktigt dåligt när jag som jobbar o fått mina ynka 1500kr i skattesänkning men som förstört så himla mycket för så många då känner jag att den tusenlappen var inte alls värd nånting.
visst har jag ett jobb idag men jag är samtidigt hela tiden orolig för vad som kan hända om jag skulle bli sjuk en längre tid, kommer jag att få sjukpenning eller kommer myndigheterna att misstro mig osv.
ett samhälle som inte är jämlikt både mellan könen o mellan rik o fattig ett sådant samhälle håller inte i längden eftersom det skapar slitningar.
det är samma sak med ett förhållande om båda drar åt olika håll o inte hjälps åt då självklart kommer det förhållandet att spricka.