torsdag 4 september 2014

Extremväder i Malmö

...dags att ta klimathotet på allvar
Min gata på Kulladal under söndagen 

Jag tittar ut på söndag morgon och tror knappt mina ögon...

Snabb koll i källaren där vattnet stiger....

En blick ut på gården...

Jag tittar mig omkring i omgivningen och får lust att skaffa mig husbåt...

Min cykelväg till Söderkulla...

Nu har vattnet i källarna nått midjehöjd...

Strömavbrott, varmvatten saknas fortfarande på sina håll så här på femte dagen... Diverse installationer har skadats svårt, el-reparationer pågår, hissar funkar inte, saknas ström till tvättmaskiner och passagesystem, Telias huvudstation har slagits ut - ingen fast telefoni eller bredband... stora skador på material i källarförråden... Det handlar om stora kostnader...

Det fanns de som hade det värre, här bild från Skånskan på bussen som fastnade i vattenmassorna under en viadukt och passagerarna fick räddas genom fönstren...
Nu är hög tid att ta klimathotet på allvar. De nuvarande systemen för kommunikation, avlopp mm är underdimensionerade och felkonstruerade - det krävs en omfattande omställning till de nya förhållandena.



Inga kommentarer: