fredag 13 februari 2015

Mord på måndag

...Dan Turéll: Mord på måndag

Jag har läst min första bok av den danske författaren Dan Turéll. Det blev en av de fristående böckerna i hans Mord-serie, som omfattar tolv deckare och som han skrev åren 1981-90. 

Mord på måndag är god förströelselitteratur, humoristisk, speglar sin samtid och miljön i den köpenhamnska stadsdelen Nörrebro (som jag för övrigt besökte i höstas och gjorde ett bildreportage om här på Röda Malmö). På danska heter boken Mord ved Runddelen, som ligger i Nörrebro.

Ytterligare tre av böckerna i Turélls Mord-serie finns översatta till svenska. Jag fick nog blodad tand av den första, som presenteras så här på sin baksida:

"Köpenhamn en måndag i januari. Det regnar och kylan tränger genom märg och ben. Det är en kväll som gjord för mord: i en gränd i en nedgången stadsdel hittas en ung kvinna strypt. Måndagen efter mördas ännu en kvinna, i samma kvarter och på samma sätt. Polisen står utan ledtrådar, och när den tredje måndagen för med sig ett nytt kvinnomord blir Köpenhamn en stad i skräck.

Den hårdkokte journalist som Dan Turéll berättat om i sina två första romaner, Mord i mörker och Mord i Duvslaget, står här mitt uppe i sitt mest dramatiska fall. Tillsammans med sin vän polisinspektören lägger han ut en fälla för den mystiske måndagsmördaren...

Dan Turéll har lärt sig konsten att skriva deckare av Chandler och Simenon, men det är hans helt personliga tonfall och hans modernt vibrerande stil som gör honom till en av den nordiska kriminalromanens mästare."

Bloggar om kultur, böcker  Intressant


Inga kommentarer: