fredag 27 februari 2015

Tomatsoppa med kyckling

...en enkel och smaklig måltid

Lätt och snabb att laga till. Fräs lök, champinjoner och strimlad paprika i kokosolja i en kastrull (går naturligtvis att använda olivolja eller smör istället).
Efter en stund häller du i de krossade tomaterna, den krämiga kokosgrädden (eller vanlig grädde), en pressad vitlök och kryddorna och låter soppan sjuda en stund.
Sen gjorde jag det enkelt för mig och köpte en halv färdiggrillad kyckling som jag skar i mindre bitar och la i soppan. Och lät det hela bli varmt. Tycker du soppan blir för tjock så späd med vatten.
Häll upp och garnera eventuellt med persilja.

Recept för två portioner:

En halv gul lök
Fyra champinjoner
En halv liten röd paprika
Ett paket ekologiska krossade tomater
Kokosmjölk efter tycke (jag använder Santa Marias Extra Creamy Coconut Milk)
En vitlöksklyfta
Örtsalt
Kryddor efter eget tycke (jag hade cayennepeppar, curry, ingefära och gurkmeja - var lite försiktig med särskilt de två förstnämnda, kan bli ganska "hett")
En halv grillad kyckling

Bloggar om mat, recept


Inga kommentarer: