fredag 13 mars 2015

Boktips: B Travens spännande böcker

...grym och frihetsälskande litteratur
Några av B Travens böcker som jag fortfarande har kvar i mitt bibliotek

I min ungdom läste jag flera av B Travens böcker. Jag minns dem som fulla av grym verklighet, förtryck, hat, olidlig spänning och frihetslängtan. Hans berättelser handlar om sjömän, bomulls-plockare och inte minst om mexikanska indianer. Det var mycket som talade direkt till mitt upproriska hjärta.

B Traven var en pseudonym och den okände författaren är omgiven av mycken mystik och många spekulationer. På Wikipedia framställs han som "anarkist och kommunist vars identitet ännu inte entydigt har fastställts". Jag föreställde mig honom som en person som hade varit med om dramatiska händelser, men som ville leva obemärkt som en vanlig människa.

Travens mest kända romaner är Dödsskeppet (1926), Sierra Madres skatt (1927) - som blev film med Humphrey Bogart 1948 - och den så kallade djungelserien (1931-1940). I den senare finns på svenska sex fristående delar; Kärran, Diktatur, Marschen till caobans rike, Djungelnatt, De hängdas revolution och Djungelgeneralen.

Böckerna går att finna på bibliotek och antikvariat. Senast de gavs ut på svenska var nog på 70-talet, men det här handlar om odödlig litteratur och visst borde det vara dags för nyutgåvor? 


Bloggar om böcker, kultur  Intressant


Inga kommentarer: