onsdag 25 mars 2015

Den nazistiska utmaningen

...i Skåne 1933
Svenska nazister när det begav sig

Föreläsning: Med ett våldsamt knytnävsslag - SSU och den nazistiska utmaningen

Torsdag 26 mars 18.30-20.00

Malmö Stadsarkiv
Bergsgatan 20, Malmö

Under 1930-talets första år blev konfrontationer mellan nazister och motdemonstranter vanliga i Sverige. På många håll anordnades även välbesökta manifestationer och debatter. Socialdemokratin var en framträdande aktör i den antinazistiska verksamheten, inte minst SSU vars lokala klubbister motarbetade nazisterna på olika, mer eller mindre handgripliga, sätt. Frågan om hur nazismen skulle bemötas - eller inte bemötas - i offentligheten var spänningsfylld och oviss.
I sitt föredrag ger historikerna Victor Lundberg och Johan A. Lundin historiska perspektiv på antifascistiska strategier i Sverige.


Arrangörer: Arbetarrörelsens Arkiv i Skåne, SSU Malmö och ABF Malmö.

Fri entré!



Bloggar om politik, nazism  Intressant

Bloggat: Svensson


1 kommentar:

Tony Malmqvist sa...

Just det här med att dissekera nazismen ideologi, d v s att sparka ut den ur"finrummet" är inte helt okomplicerat. För även om man anser sig att man inte vill befatta sig med saker och ting, så har problemet en viss tendens till att inte försvinna för det. Ska man då välja att, och somliga vill mena på och som i det här fallet tiga ihjäl den här problematiken? Enligt mitt sätt att se på det är att göra det hela för enkelt för sig. Ett problem,och som faktiskt nazismen är försvinner inte för att man sticker huvudet i sanden. Nu menar jag inte att du gör det, så jag hoppas att du förstår mig på rätt sätt. Ja, du, det här är ett ämne som det går att utveckla hur som helst och just därför är det så viktigt att vi gör det med alla till stånds medel. Läs gärna mitt blogginlägg om du hinner, där jag själv går till skarp attack mot vad jag kallar. Nazismen är ingen ideologi. Om detta må vi aldrig tiga om