fredag 20 mars 2015

En god levergryta

...med bacon och grönsaker

Jag använde ungnötslever (mild i smaken), som jag skar i strimlor och småbitar. Jag panerade inte i vetemjöl eller nåt sånt utan fräste direkt i smör i en gryta så levern fick färg. Tar inte så många minuter, lever ska inte stekas för länge, då blir den seg.
Så hällde jag på krämig cocosmjölk och smaksatte med soja, salt och peppar och lät det koka en stund.

Innan detta hade jag fräst först bacontärningar på ett stekjärn och lagt upp på ett fat. Därefter fräste jag lök, strimlad paprika och skivade champinjoner och la på samma fat. 
Bacon och grönsaker åkte sen ner i levergrytan och fick koka med på slutet.
Färdigt. Mycket gott och nyttigt. Lever är supernyttigt.

En sådan gryta kan man äta till vad man tycker passar. Jag tyckte min gryta blev så mustig och kraftig att jag bara åt lite kokt broccoli till. Jag använde 400 g lever och grytan räckte till två portioner.

Men. Nu kommer vi till den lite tråkiga biten med lever. Man bör putsa bort hinnorna i förväg. Tips: Lägg levern i kallt vatten i minst en halvtimma, då framträder hinnorna tydligt och det blir lättare att få bort dem med hjälp av en kniv.
Putsandet slipper man ifrån om man istället väljer kycklinglever. Ett recept på hur man kan tillaga sådan får du här.

Bloggar om recept, kultur


Inga kommentarer: