tisdag 17 mars 2015

En kamrat har gått ur tiden

... till minne av Hasse Karlsson
För mig var Hasse Karlsson framför allt en nära stridskamrat under femton års tid. Här en gammal bild där han håller tal på Sankt Knuts torg, förmodligen första maj nån gång för länge sen - i en en annan tid, i en annan värld, kan det kännas som. Hans bortgång får dock den tiden att rusa nära...

Jag plockar bland gamla fotografier. Här är det samling till vår första Första maj-demonstration på Drottningtorget 1972.

Agit-prop-gruppen Röda Raketerna uppträder

Så marscherar vi iväg, för att erövra världen - allt var möjligt...

Katarina Engberg - karismatisk feminist och kommunistisk agitator. Hon kom till oss från Vänsterpartiet...

...liksom lokföraren Arne Kirsten (och många andra)

Bokhandeln Röda Stjärnan låg på Östra Förstadsgatan

Centralkommittén i mitten av 70-talet (kvinnorepresentationen lyser med sin frånvaro). Hasse avlöste mig som representant från Malmö (jag skulle varit med på den här bilden, men är hemma för att "föda" mitt andra barn)

Det var skrivmaskin och stenciler som gällde på den tiden. Partiarbete på sena nätter...

Jag som fabriksarbetare på PLM på 70-talet

Den kommunistiska arbetsplatsorganisationens kamp mot miljögifterna på fabriken uppmärksammades av den malmöitiska kulturtidskriften Den Hialöse

Allt detta är nu länge sen, men med de minnena är Hasse Karlsson alltid förknippad för mig, han med sin humor, kunnighet och varma hjärta. 
Vi utbytte erfarenheter, diskuterade och smidde planer. Han var en oerhört inspirerande medkämpe som lärde mig mycket. Redan då gav han prov på sin journalistiska förmåga. 
Senare fann vi nya vägar i livet, var och en på sitt håll.
Både Hasse och jag fick också anledning att ompröva våra politiska ståndpunkter i viktiga avseenden, men de grundläggande värderingarna och den solidariska hållningen behöll vi. En av de sista saker som Hasse bidrog till i sitt arbete var tv-serien "Fosterland".

Vila i frid min kämpande broder! Din frånvaro smärtar mig


Röda Malmö: Ljuset



Inga kommentarer: