torsdag 26 mars 2015

Malmö längs kanalen

...våren skrider framåt
På förmiddagen denna onsdag var det ganska behagligt väder, om än något mulet. Jag befinner mig norr om kanalen vid den nya cykelbanan, är på väg österut och har just lämnat Centralstationen bakom mig

Låt oss backa lite. Jag kom den här vägen via Humlegatan...

...och Bagersgatan...

...rakt på kanalen med vy mot Centralen

Malmö Centralstation (eller en del av den)

Utsikt över kanalen mot husen på Norra Vallgatan

Den äldre spårhallen ovan jord

Nu nya cykelbanan österut...

Först en blick tillbaka mot Bike & Ride - bra grej!

Utsikt över kanalen mot husen kring Drottningtorget

Återblick mot Centralen

Nu utsikt mot Schougens bro

...med nybygget bakom ryggen (där jag satt på bryggan som vi här ser rakt fram)

I kanalkröken...

...utsikt mot Paulibron

Vy från Paulibron mot nya polishuset

Passerar gamla elverket...

...och "det svenska svårmodet" av Marie-Louise Ekman (modell Gösta Ekman)

Blomsterfägring inför den stundande påsken

Med utsikt från Morescobron...

...mot gamla kyrkogården och i bakgrunden stadsbiblioteket slutar den här kanalturen

Bloggar om vår, malmö  Intressant


Inga kommentarer: