fredag 6 mars 2015

Veckans mellanmål: Avocado med räkor

...och smaskig majonnäs
Sorry, lite suddig bild (jag darrade väl av hunger - nej)

Jag råkade ha hemma en halv avocado och en god fransk majonnäs så jag köpte några räkor och skalade. Vips hade jag ett litet gott och mättande mellanmål på eftermiddagen så att jag sen stod mig fram till supén.
Den här rätten funkar naturligtvis också bra som förrätt vid en bjudning t ex.

Så kom jag på idén att göra något som jag aldrig gjort tidigare, nämligen hemlagad majonnäs.
Det visade sig inte vara svårt som jag trodde och det gick på bara några minuter.

Först knäckte jag två ägg och la gulorna i en bunke (vitorna sparade jag och använde i en panna vid ett senare mål).
Jag vispade för hand, äggulorna ihop med en matsked fransk dijonsenap och salt och peppar. Sen tillsatte jag några droppar olivolja och rörde så att det blandade sig. När jag såg att det tjocknade kunde jag hälla på mer och mer olja. Totalt 4 dl olivolja.
Så var det klart. Så här såg det ut:

Smakade rätt okej - för att vara första gången (kanske lite mera syra nästa gång, lite citron eller äppelcidervinäger). Kan man sen ha i kylen en vecka till både det ena och andra.

Ett par saker att se upp med:
1. Alla ingredienser ska ha samma temperatur, antingen kylskåpskalla eller rumstemperatur
2. Ska man använda olivolja ska den vara mild (annars blir inte smaken bra, har jag läst). Jag använde Zeta, extra mild.
Dessutom: När man vispar och häller olja samtidigt så är det bra att ha bunken på en fuktig wettexduk så den står stadigare.

Bloggar om mat, samhälle


Inga kommentarer: