torsdag 23 april 2015

Boktips: Tio dagar som skakade världen

...en bok om ryska revolutionen
Utgåvan som kom ut i Sverige 1967

Det här är en bok som jag minns väl från min ungdom, den gjorde nämligen ett starkt intryck på mig. Den handlade om något som jag inte fått lära mig om i skolan och jag visste inte mycket om dessa omskakande världshistoriska händelser. 
Vi närmar oss nu hundraårsminnet av ryska revolutionen 1917 så boken lär bli aktuell på nytt (kanske idé att ge ut den igen?). Ska man hitta den nu får man nog gå till bibliotek eller antikvariat. Det går också att läsa den på nätet här.

Tio dagar som skakade världen, John Reeds ögonvittnesskildring av oktoberrevolutionen 1917 publicerades i USA 1919. Den har sen översatts till många språk och Lenin själv skrev förordet till den ryska utgåvan (finns med i den svenska också).

"Vi som läser boken får vara med på de stora massmötena. Vi praktiskt taget trängs nedanför podiet när resolutionerna fattas eller protestropen ekar från salen. Vi ser hur Lenins ansiktsuttryck skiftar medan han lyssnar och väntar på att stiga upp och förkunna sina sanningar. Vi förnimmer den tunga atmosfären av tusentals män i blöta uniformskappor och deras eviga cigarrettrök.
Vi får möta dessa män som gjorde revolutionen och höra deras trötta mummel eller snabba stickrepliker under de timmar då de grep in i världshistorien och skapade den stora vändpunkten under vars villkor vi idag alla lever.
Ur massan av anteckningar, synintryck, referat av tal och resolutioner skapade Reed Tio dagar som skakade världen, som kommer att förbli en klassiker" (ur Jolos inledning).

Bloggar om politik, böcker  Intressant


Inga kommentarer: