onsdag 20 maj 2015

En tur ut på slätten

...i växlande försommarväder
Kände att jag behövde röra på mig och andas lantluft. Det urgamla kulturlandskapet söder om Malmö verkade som en god idé...

På cykel korsar jag Ringvägen...

...och lämnar den sista stadsbebyggelsen bakom mig

Strax står det gamla som en kontrast mot det senaste

Ut på de fria vidderna, bort från den kvävande staden...

Snart sluter idyllen mig i sin famn. Här Bunkeflo kyrka. Förr var detta Bunkeflo socken och den ingick i sin tur i Oxie härad. Söder här om låg medeltidsbyarna på rad...

Vintries dagvattensstråk i förgrunden

Passerar byn Vintrie på cykelbanan som löper längs den gamla nedlagda järnvägsbanan till Falsterbo

Vid Naffentorp öppnar sig vyerna söderut

Jag gör en kringgående rörelse ut över slätten för att titta på den gula rapsen...

...och byn Skumparp som ligger strax intill

Fornminnesvägen (tror jag att den heter) i Skumparp...

...där man också kan se bronsåldershögen som förr kallades Trindhög

Vissa delar av den här slätten kan framstå som så ödslig och händelsefattig...

...att jag vände och tyckte att nya Hyllie såg inbjudande ut när jag återvände. Fast det berodde nog mest på att jag hade hunnit bli så förbaskat hungrig och hemmet hägrade...

Bloggar om vår, natur  Intressant


2 kommentarer:

Joel sa...

Mycket fina fotografier!

Ronny Åkerberg sa...

Tack, Joel. Roligt att du uppskattar bilderna.