torsdag 21 maj 2015

Malmö hamn i sommartid

...plats för både arbete och rekreation
Hamnen kan vara en plats för rofylld avkoppling

Dagens rundtur började här, mitt emot Skeppsbron

Hjälmarekajen med Malmö högskola

Inre hamnen

Utsikt från Ångbåtsbron mot Krankajen där Kockums varv låg förr

En del byggnader från varvstiden finns kvar...

Monument över krigsförlista sjömän, i bakgrunden Nyhamnen

"Sjömän från Malmö med omnejd offrade sina liv..."

Vid Frihamnen/Mellersta hamnen är det uppställning av importerade bilar

Silona...

...vid Hullkajen

Riktig gammaldags hamnkänsla...

Vem sa att "gröna tak" är nåt nytt?

Utsikt mot Frihamnen...

...och upp mot Norra hamnen

Jag befinner mig i Hamnparken där friden råder...

...tills den här dyker upp...

...och försvinner ut mot öppna havet

Sommarens härlighet vilar över platsen...

...och själv skulle jag också kunna vila i det inbjudande gräset

Men snart driver min rastlöshet mig vidare...

På väg mot en lunchrestaurang passerar jag ett nytillskott till arkitekturen vid Inre hamnen nära Centralstationen...

Bloggar om samhälle, sommar  Intressant


Inga kommentarer: