lördag 27 juni 2015

Är det hat mot förorten?

...att kritisera reaktionära idéer?

Det började med ett debattinlägg av Zeliha Dagli från Husby som ville uppmärksamma reaktionära fundamentalisters ökade lokala inflytande. Jag kan inte längre vara mig själv här, skriver hon i Aftonbladet. Vänsterpartisten Amineh Kakabaveh tog också upp diskussionen med ett inlägg i Expressen; I förorten växer männens diktatur.

Miljöpartisten Manijeh Mehdiyar och Maimuna Abdullahi, medlem i muslimska Mänskliga Rättighets-kommittén, gick till kraftigt motangrepp i Expressen och menar att Hatkampanjen mot förorten är rasistisk. Även inom Vänsterpartiet har känslor flammat höga. 

Om vi går tillbaka till Dagli från Husby så skriver hon: "Jag funderar på att efter trettio år i Sverige på nytt söka asyl här. Anledningen är att jag inte längre fritt kan diskutera rätten till abort, rätten till min kropp, rätten till ömsesidig kärlek som inte kan påtvingas, rätten att vistas och använda offentliga platser och otaliga andra begränsningar" och hon påminns om sin barndoms imamer i forna hemlandet.

Kakabaveh skriver: "I svenska förorter blir klimatet allt mer kvinnofientligt. Kvinnor är inte längre välkomna på en del kaféer. Unga tjejer kan inte vistas ute efter middagstid på vissa platser. Kvinnor kan inte klä sig hur de vill". Hon påminner också om hur homosexuella trakasseras.

Mehdiyar och Abdullahi ser detta som "en mobiliserad hatkampanj mot Sveriges förorter" och menar att det är "stereotypa föreställningar" om kvinnoförtrycket som "bidrar till cementering av rasism".

En som försöker reda ut det här på ett bra sätt är Anders Fraurud på sin blogg Pepprat Rödgrönt. Han skriver ett inlägg som jag gärna rekommenderar som fortsättning på det här inlägget: Är det "hat mot förorten" att kritisera reaktionära idéer?

Bloggar om politik, rasism  Intressant


Inga kommentarer: