torsdag 11 juni 2015

Simrishamn den lilla staden vid havet

...hamnen och stranden i sommartid
Sarpen heter det här snygga segelfartyget från 1892 och som ursprungligen kommer från Danmark

Själv kommer jag från Malmö och kom den här vägen från järnvägsstationen...

...för att se mig omkring i Simrishamn

Det finns mycket man kan titta på i Simrishamn, men jag bestämde mig för att den här gången hålla mig längs havet, det vill säga hamnen och stranden

Bara i hamnen finns mycket; fiskehamnen, turistbyrån, matställen...

Här utsikt från caféet vid Turistbyrån

Utsikt från Bornholmskajen norrut

På väg mot stranden följer jag Stora Norregatan...

...där långa rader av småhus fått bevara sin ålderdomliga stil

De flesta av husen är inte högre än att man når upp till taket med handen

Men nu hägrar havsstranden... 

...och vilket härligt mottagande från Tobisviksstranden

Nyponrosorna välkomnar

Ett helt hav av blomster breder ut sig här...


Jag rör mig norrut längs stranden

Några vallmo lyser bredvid stigen

Mitt mål var Vårhallarna...

...som platsen här kallas där...

...berggrunden går i dagen

...och skapar en liten udde...

...med speciella klippor

Här blommar just nu...

...strandkålen

Det är härligt att den här stranden finns...

...tänker jag i mitt stilla sinne på vägen tillbaka

Bloggar om sommar, österlen  Intressant


Inga kommentarer: