tisdag 21 juli 2015

Femton vilda blommor

...som du hittar i stad och på landet
Ogräs kallas de för, dessa underbara växter. Man hittar dem i vägkanter eller varstans där naturen får en chans att utvecklas på egen hand. Här ovan Åkervinda, en krypande eller slingrande växt. Blommorna är vita eller rosa.

Rölleka heter den här. Mestadels vit i färgen, den här svagt rosa. Blommar under sommarens senare del. Har använts mycket inom folkmedicin och naturläkekonsten mot olika åkommor.

Vild (eller förvildad) palsternacka. Blommar under senare delen av sommarn med gula blommor.

Blåeld - en av mina verkliga favoriter. Blommar på högsommaren

Den här vackra blomman ser ut att tillhöra näve-släktet, men jag vet inte vilken. Kanske någon av läsarna som vet?

Gråbo kan bli 1-2 meter hög. Hatat ogräs som finns över större delen av norra halvklotet. Namnet har den fått av att bladen är vitgrå på undersidan.

Jag gillar tistlar (Skottlands nationalblomma). Det här är kanske en vägtistel. Härlig färg i varje fall

Det gäller ju i hög grad även för vallmo-blomman som blommar en stor del av sommaren

Baldersbrå säger jag. Prästkrage kan det inte vara, den har inte sådana dill-liknande blad. Skulle kunna förväxlas med kamomill, som har liknande blad. Men hos kamomill har blomkorgen en markerat konisk topp (här på bilden ser man att flera av blomkorgarna är ganska platta). Dessutom har kamomill en stark aromatisk doft.

Cikoria, en av mina favoriter. Gillar den färgen. I Skåne kallas den också Blåblinka - fint namn. Roten användes förr som kaffesurrogat.

Vildmorot, dock inte ätlig

Stor ängssyra

Vit sötväppling blommar från juli till september. Finns också en gul variant

Käringtand tillhör ärtväxterna. Blommar juni-juli. Toppen på blomman kan skifta lite i rött

Stånds blommar i juli-augusti. Är giftig för hästar. Men fin att se på, tycker jag.

Bloggar om sommar, blommor  intressant



Inga kommentarer: