måndag 10 augusti 2015

Från en vägkant

...Klagshamnsudden tur och retur
Utsikt mot Öresundsbron från Klagshamnsuddens norra sida. Jag tog mig dit, delvis, via cykelvägen från Malmö till Tygelsjö

I vägkanten kunde jag konstatera att björnbären håller på att mogna

...och att kaveldun sticker upp ur diket

Den som tittar efter ser också fina färgkombinationer, här lila tistel mot vild palsternacka

Jag är förstås lite extra förtjust i tistlar

...och därför kommer här en till. Tyckte det blev extra fint mot det ljusgröna fältet bakom

Renfanan är fin och klargul just nu - jag har nu svängt västerut och cyklar på cykelbanan längs Borrebackevägen mot Klagshamn

...och den ljusblå cikorian står bra mot sädesfältet

Jag passerar Klagshamns vattenfyllda kalkbrott

Just bredvid cykelvägen, där udden börjar, finns nu en utsiktsplats med vy längs uddens norra sida

...och här kan man också blicka norrut mot Bunkeflo strandängar

Stannar och äter min medhavda matsäck vid badplatsen

Fortsätter färden längre ut på udden och har turen att fånga en Påfågelöga på bild

Senare är det dags för returen, samma väg tillbaka

Stannar till vid en liten damm i närheten av Vintrie

Turen är med mig den här dagen. Vid en annan damm, nära Bunkeflo kyrka, får jag denna bild av en häger. Det var i sista sekunden innan den lyfte majestätiskt och flög bort.

Cykelturen närmar sig sitt slut, Hyllie dyker upp där framme och jag ser fram mot mitt eftermiddagskaffe.

Bloggar om sommar, semester  Intressant



Inga kommentarer: