söndag 20 september 2015

Boktips: Konspiration Olof Palme

...mordet, politikern och hans tysta fiender

En helt färsk bok om Palme-mordet. Här författaren Gunnar Walls egen presentation av boken:

Mordet på Olof Palme har i snart 30 år framstått som en olöslig gåta - om vi inte valt att acceptera de färdigpaketerade svaren, först PKK och sedan Christer Pettersson.
De svaren har ingen större trovärdighet längre. Men betyder det att vi kan ge upp, att sanningen aldrig kommer fram? Nej,, som jag visar i denna bok kan en verklig lösning på mordgåtan ligga närmare än vad vi förletts att tro.
Här framträder en rad personer som valt att till sist berätta om vad de själva upplevt - märkliga händelser som väckt frågor om mordet och som inte lämnat dem någon ro trots alla år som gått.

I boken möter vi inte bara en rad vittnen. Vi får också en påminnelse om det dramatiska samhällsklimatet 1986, då Sverige hade en statsminister som var hyllad av många men samtidigt djupt avskydd av andra. Hans motståndare fanns både i Sverige och utomlands. Många hade höga positioner och var vana att fatta drastiska beslut.

Pusselbitar fogas till varann. Och läsaren tvingas dra slutsatsen att sanningen om Palmes död var för farlig att utreda när spåren efter mördaren var färska.

I tidigare böcker har jag själv varit försiktig med slutsatser om vad som egentligen låg bakom mordet. Jag har kritiskt gått igenom de spår som utgjort de stora satsningarna i mordutredningen. Och jag har granskat de poliser, åklagare och politiker som utövat inflytande över utredningen. Min slutsats har varit att spaningarna i stora stycken - framför allt de första åren - varit ett spel för gallerierna.

Den slutsatsen är viktig nog. Men nu har jag valt att gå vidare. I Konspiration Olof Palme pekar jag på överväldigande och entydiga tecken på att den svenske statsministern föll offer för ett väl planerat politiskt attentat - och vad som låg bakom, vilken sorts krafter som med stor sannolikhet iscensatte dådet.

Mer om boken på Gunnar Walls blogg här

Bloggar om politik, böcker  Intressant


Inga kommentarer: