måndag 21 september 2015

En dag på Malmö Museer

...en dos av natur, kultur, historia och teknik
Jag började här, Slottsholmen med Malmöhus slott...

...och parkerade min cykel på borggården

...där man också kan finna en modell över 1600-talets Malmö

Här hittar man även entrébyggnaden i funkisstil

Jag började med ett besök på nyöppnade Akvariet

...där jag tog en bild av detta uråldriga djur, Dolksvansen, ett levande fossil

Den här hummern gillade jag skarpt

På muséet pågår nu en stor utställning kallad "Välkommen till Sverige". Det uppförstorade fotot på väggen visar hur hela muséet var en flyktingförläggning 1945. Samma trappuppgång, 70 år mellan bilderna

Ett exemplar av de vita bussarna kan man också se. Och få lyssna till intervjuer med busschaufförer som var med när det begav sig

Skånska allmogemöbler från 1800-talet

Bit av ett dockhus från 1800-talet på utställningen "Livet är en lek"

Märklintåg från 1960-talet

Den här figuren visade mig vägen....

...till ett av borgtornen

Utsikt genom en av skottgluggarna

Stora riddarsalen

Längre ned användes utrymmena som fängelsehålor. Anton Nilsson var en av de sista som satt här...

Efter lunch på Restaurang Vega blev det besök på Teknikens och Sjöfartens hus (ingår i samma entréavgift)

Ubåten U3 har jag besökt och krupit in i så många gånger tillsammans med både egna barn och elever att nöjde mig med att ta en titt från utsidan den här gången

På utställningen "Tidernas stad" kände jag igen de här hushållsföremålen i emalj

...liksom jukeboxen, naturligtvis

Lite nostalgi blev det även med den bevarade kiosken från M/S Öresund

En riktigt gammal spårvagn som drogs av hästar...

...och en något modernare hippiebuss från 70-tal

Kunde inte låta bli att ta en bild på denna modell av Tycho Brahes slott på Ven, Uranienborg

Besöket avrundades med eftermiddagsfika på Kommendanthusets Kafé


Bloggar om historia, kultur  Intressant



Inga kommentarer: