onsdag 7 oktober 2015

Kinesisk sekvoja i Pildammsparken

...trädet var inte utrotat
Kinesisk sekvoja, Pildammsparken  Foto: Ronny Åkerberg

Visst har jag sett de här träden i Pildammsparken tidigare, men har bara gått förbi. Nu blev de tydligare för mig. Påminde mig också att jag nyligen sett dem i Botaniska trädgården i Lund och för ett tag sen även i en annan park i Malmö.

Kinesisk sekvoja är ett barrträd som man trodde var utrotat tills det återupptäcktes 1941 i sydvästra Kina. Det är också ett av få barrväxter som tappar sina barr på vintern.

Visst är det något speciellt med trädet?

Jag tycker det här är ett träd som framkallar en särskild stämning genom sitt speciella utseende. Den märkliga, lite trolska stammen, grenverket och så de skira, ljusgröna barren.


Bloggar om höst, natur  Intressant


Inga kommentarer: