torsdag 1 oktober 2015

På Botan i Lund

...en trädgård värd att uppleva
På Botaniska trädgården i Lund finns både trädgård och växthus

Jag börjar utomhus och här kan man lätt tro sig stå inför en ny vår (kanske den vår som de svaga kallar höst)

Först tar jag en titt på avdelningen för prydnadsväxter

...och hittar en hel del rara växter, här Paradisblomster

Den här har jag inget namn på, men fin ändå

...men den här ska heta Husarknapp

...och detta är Palettblad

Längst in i Botan finns dammen med växthusen i bakgrunden

Här finns också en staty av huvudmannen bakom anläggandet av Botaniska trädgården, Jacob Georg Agardh

Vid dammen finns också Café Botan, nu stängt för säsongen

Dammen sedd från motsatt håll, Sumpcypressen längst till vänster

Den här fantastiska krukväxten fann jag också vid dammen. Den bär namnet Diadembuske

Den här lökväxten, som heter Tidlösa och lär vara ytterst giftig, hittade jag...

...i Systematiska kvarteret där växterna är placerade efter släktskap

Lekplats av naturligt material

Minnesmärke över alla sjömän som hämtat hem spännande växter

Mäktiga träd...

Tallarna heter Mammutträd...

...och de andra Kinesisk Sekvoja

Växter i ett stenparti finns det också


Utsikt mot Gula villan

Gråmalva

Sköldpaddsörten härstammar från Nordamerika

En hel "gata" med olika dahlior. Här följer några exempel...




Efter trädgården tog jag en titt i växthusen




I ett utrymme pågår en utställning om ormbunkar - doldisar med urgamla anor

Ett besök som gav mersmak. Jag lär återkomma



Bloggar om kultur, natur  Intressant


Inga kommentarer: