torsdag 19 november 2015

Lyxmat på rester

...här slängs inget i onödan

Matsvinnet är en riktig klimatbov, har jag läst. Maten vi slänger motsvarar vad tvåhundratusen bilar släpper ut på ett år. Alltså god idé att ta vara på det som finns i kylskåpet.

Det brukar jag tänka på. Särskilt framåt kvällen när det går upp för mig att jag glömt handla hem. Så var det i går. Alltså inventering av tillgångarna i kylskåpet.
Rester av en rödlök hittade jag. Den åkte i pannan med lite olja. Några aningen gamla tomater gick samma väg. Sen fanns det några dagar gamla rester av en grillad kyckling. Den fick bli bärande ingrediens. Några bitar kokt broccoli fick också hänga med.
Synd att jag inte hade några svampar, det hade gjort sig bra. Och lite vitlök. Men, men, på slutet hittade jag en skvätt krämig kokosmjölk att koka med. Kryddade med örtsalt, ingefära och gurkmeja.

Snabbt fixad supé, som smakade riktigt bra. Särskilt med ett litet glas rött vin därtill. Hittade sen rester av en chokladglass i frysen som fick bli efterrätt. Tillsammans med sista skvätten i en portvinsflaska.
Så var veckans lillelördag räddad. Därtill en besparing av såväl hushållskassan som miljön. Kan inte bli bättre.

Bloggar om mat, miljö  Intressant


Inga kommentarer: