torsdag 4 februari 2016

Debatt om Köln: Vänstern måste lära sig hålla käft

...och bli vänner med några muslimer
Bild från Modkrafts debatt i Köpenhamn i tisdags

Vänstern måste bli bättre på att låta kvinnor med minoritetsbakgrund yttra sig i debatten om sexuella övergrepp som i Köln. Det var en av de viktigaste punkterna på Modkrafts debatt om de sexuella övergreppen i Köln på tisdagen i Köpenhamn.

- Det blir så elitistiskt när alla från vänstern talar om den muslimska minoriteten, när de inte känner någon. Det blir något hattedameri (ungefär borgerlig välgörenhet) om alla från vänstern sitter i sina fina lägenheter på respektabla Nørrebro, men inte känner dem, som de hela tiden vill försvara och skydda mot högern.

Så lät upptakten från feministen och debattören Khaterah Parwani tisdag eftermiddag på Modkrafts diskussionsmöte »Köln, sexuella övergrepp och vänstern" i Köpenhamn.

Fem kvinnor var inbjudna som debattörer med avsikten att nå djupare än den vanliga offentliga debatten och de hade alla gått med på att delta med utgångspunkt att nyanserna skulle få plats i ett debattklimat som ofta är svart eller vitt.

"Vita kvinnor måste lära sig att lyssna. När de säger att min berättelse om kontroll och våld är Dansk Folkepartis skrämselkampanj, då kommer jag inte att berätta mina kusiners och systrars historier. Jag måste alltid ta hänsyn till att mina åsikter kan kidnappas av både högern och vänstern. Majoritetssamhället och vänstern bör lära sig att hålla käften och göra plats för några andra röster"

Läs mera i danska Modkraft

Exitcirklen: Khaterah Parwani


Bloggar om politik, feminism  Intressant


Inga kommentarer: